Beweging verlaagt het risico op depressie met 16 procent

dinsdag 4-november-2014


Als orthomoleculair therapeut weet u dat natuurproducten zoals Hypericum perforatum (Sint-janskruid) ervoor zorgen dat er extra ‘gelukshormoon’ beschikbaar is voor de hersenen. Daar kunt u nu nóg een bijwerkingsarme therapievorm aan toevoegen: lichaamsbeweging. Uit een grootschalig longitudinaal onderzoek van de University College London blijkt dit namelijk het risico op depressie met maar liefst 16 procent te verlagen.


De wetenschappers volgden meer dan 11.000 mensen in een longitudinaal onderzoek. Op de leeftijden van 23, 33, 42 en 50 jaar vulden de deelnemers de Malaise Inventory in, een psychologische test die de mate van psychische  nood meet. Wat bleek? Mensen die vaker bewogen hadden structureel minder last van depressieve symptomen. Bovendien bleek elke extra bewegingssessie het risico op depressie met ongeveer 6 procent te verlagen.

“Als iedereen op zijn minst drie keer per week zou bewegen, verwachten we dat het algehele risico op depressie afneemt. Om nog maar te zwijgen over de andere voordelen van lichaamsbeweging, zoals minder overgewicht, minder hartziekten en minder diabetes”, aldus Chris Power, professor in de epidemiologie aan de University College London.

Wilt u in uw praktijk ook profiteren van de gezondheidseffecten van lichaamsbeweging? Schrijf u dan in voor onze praktijkgerichte cursus Evolutionaire Gezondheidsleer en leer hoe onze prehistorische voorouders bewogen, aten en leefden.

Cookies

Als u verder klikt op onze website, gaat u er ook mee akkoord dat we cookies gebruiken. Daarmee verzamelen we gegevens en volgen we wat bezoekers doen op onze website. Met die informatie verbeteren we onze website en tonen we informatie die aansluit bij wat u interesseert. Als u geen cookies accepteert, kunt u geen video's bekijken of content delen op social media. Meer informatie.

Cookies zelf instellen