Algemene voorwaarden

Lees hier de algemene voorwaarden met belangrijke informatie over onze diensten, rechten en verplichtingen.

ALGEMENE LEVERINGSVOORWAARDEN VAN BONUSAN B.V.

Deze algemene leveringsvoorwaarden bestaan uit meerdere hoofdstukken. Hoofdstuk I bevat algemene bepalingen die op alle leveringen van toepassing zijn. Hoofdstukken II en III bevatten specifieke bepalingen die gelden als Bonusan B.V. bepaalde typen goederen en/of diensten levert.

Hoofdstuk I             Algemene bepalingen

Hoofdstuk II            Producten en bloedwaardencheck

Hoofdstuk III           Opleidingen

Artikel 1:     Definities

In deze algemene voorwaarden hebben de hierna met een hoofdletter aangeduide begrippen de volgende betekenis:

Bonusan                                       

de besloten vennootschap Bonusan B.V. (KvK: 23063767) en de aan haar gelieerde besloten vennootschap Bonusan Bloedwaardencheck B.V. (KvK: 24435458), beiden statutair gevestigd te Cromstrijen en kantoorhoudende te Numansdorp aan de (3281 NC) Edisonstraat 64, tevens gebruikers van deze Voorwaarden;

Natura Foundation

een handelsnaam van Bonusan B.V., onder welke handelsnaam Bonusan B.V. Opleidingen aanbiedt en verzorgt;

Consument           

natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf en die 1) de Website bezoekt voor het kopen en geleverd krijgen van een Product en/of 2) de NF Website bezoekt voor het geleverd krijgen van een Opleiding;

Gezondheidsprofessional 

(orthomoleculair) therapeut of andere gezondheidsprofessional:

waarmee de Consument een behandelrelatie heeft gesloten; die zowel voor professioneel gebruik als ten behoeve van de Consument Producten kan kopen via de Website; die, via de NF Website, zichzelf of zijn personeel kan inschrijven voor een Opleiding; en/of aan wie de Uitslag wordt toegestuurd;

Koper     

de Consument of de Gezondheidsprofessional;

Cursist   

de Consument, Gezondheidsprofessional of diens personeel, ingeschreven voor een Opleiding en wie zal deelnemen aan de Opleiding;

Aanbod  

aanbod van Bonusan op 1) de Website voor de verkoop en levering van één of meer van de Producten en/of 2) de NF Website voor de levering van een Opleiding;

Opleiding(en)        

opleiding(en), (web)cursus(sen) en/of events, welke uit Afstandsonderwijs en/of Contactonderwijs kunnen bestaan, georganiseerd en aangeboden door Natura Foundation;

Afstandsonderwijs               

vorm van onderwijs op afstand, waarbij docent en Cursist uitsluitend gebruik maken van één of meer technieken voor communicatie op afstand;

Contactonderwijs  

vorm van persoonlijk onderwijs, waarbij de docent en Cursist zich in dezelfde ruimte bevinden;

Bestelling             

via de Website door Koper geplaatste bestelling van de Producten;

Overeenkomst      

overeenkomst gesloten tussen Bonusan en Koper met betrekking tot de verkoop en levering van de Producten en/of de levering van een Opleiding;

Derde     

door Bonusan ingeschakelde derde waarmee Bonusan samenwerkt en welke partij bepaalde werkzaamheden in opdracht van Bonusan en ten behoeve van Koper (of Cursist) verricht;

Lab-pakket            

laboratoriumpakket dat de benodigdheden bevat voor de Bloedafname (waaronder begrepen de bloedbuisjes);

Bloedafname        

afname van bloed door de Derde, met gebruik van het Lab-pakket;

Bloedanalyse        

analyse van het afgenomen bloed, welke test plaatsvindt in een medisch laboratorium dat door de Derde wordt aangewezen;

Uitslag   

uitslag van de Bloedanalyse;

Bloedwaardencheck            

door Bonusan aangeboden en gefaciliteerde dienst, bestaande uit de levering van het Lab-pakket, het uitvoeren van de Bloedafname en de Bloedanalyse en versturen van de Uitslag door de Derde;

Voedingssupplement(en)     

door Bonusan verkochte en/of geleverde voedingssupplementen;

Overige Goederen

overige goederen, waaronder medische hulpmiddelen en producten/toedieningsvormen ten behoeve van uitwendig gebruik die door Bonusan worden verkocht en/of geleverd;

Product(en)

door Bonusan aan Koper verkochte en/of geleverde producten en/of diensten (anders dan Opleidingen), waaronder begrepen de Bloedwaardencheck, Voedingssupplementen en Overige Goederen;

Zaken                                           

door Bonusan of in opdracht van Bonusan geleverde roerende zaken, waaronder begrepen het Lab-pakket, de Voedingssupplementen en de Overige Goederen;

Partijen                                        

Bonusan en Koper of Cursist gezamenlijk;

Voorwaarden                                

deze algemene leveringsvoorwaarden;

Website                                        

website www.bonusan.com van Bonusan en/of eventuele andere websites waarmee Bonusan een webshop exploiteert en waarin de Producten voor verkoop worden aangeboden;

NF Website                                   

website www.naturafoundation.nl van Natura Foundation, waarop Cursisten zich kunnen inschrijven voor een Opleiding.

HOOFDSTUK I: ALGEMENE BEPALINGEN

De bepalingen van dit hoofdstuk zijn op alle Overeenkomsten van toepassing, ongeacht hetgeen Bonusan (Natura Foundation) levert.

Artikel 2:     Algemeen

2.1          Deze Voorwaarden zijn van toepassing op ieder Aanbod en elke Overeenkomst, tenzij door Partijen uitdrukkelijk schriftelijk van de toepasselijkheid van de Voorwaarden is afgeweken.

2.2          Als de Overeenkomst bepalingen bevat die afwijken van de Voorwaarden, prevaleert het bepaalde in de Overeenkomst.

2.3          Bij strijd tussen, dan wel onduidelijkheid over vertalingen van de tekst van deze Voorwaarden, prevaleert steeds de tekst van de in de Nederlandse taal opgestelde Voorwaarden.

2.4          Als een bepaling uit deze Voorwaarden nietig is of vernietigd mocht worden of op andere gronden daarop door Partijen geen beroep kan worden gedaan, heeft Bonusan het recht die bepaling te vervangen door een wel geldige en afdwingbare bepaling. Daarbij wordt het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling zoveel mogelijk in acht genomen. De overige bepalingen blijven in dat geval onverkort van kracht.

2.5          Afwijkingen en aanvullingen op een Bestelling, Overeenkomst en/of deze Voorwaarden zijn uitsluitend geldig als dat schriftelijk is overeengekomen.

2.6          Eventueel later gemaakte aanvullende afspraken of wijzigingen van de Overeenkomst en/of Voorwaarden, alsmede (mondelinge) afspraken en/of toezeggingen door personeel van Bonusan of namens Bonusan gedaan door verkopers, agenten, vertegenwoordigers, door Bonusan ingeschakelde derden of andere tussenpersonen, binden Bonusan slechts als deze door daartoe bevoegde personen schriftelijk door Bonusan zijn bevestigd.

2.7          Bonusan heeft het recht haar rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde. Koper geeft daar hierbij op voorhand toestemming voor. De Consument heeft bij overdracht van de rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst door Bonusan aan een derde het recht de Overeenkomst door middel van een schriftelijk verklaring en daarmee zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden.

Artikel 3:     Herroepingsrecht

3.1          Als de Consument een Overeenkomst met Bonusan (Natura Foundation) is aangegaan in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de Overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand (‘Koop op Afstand’), geldt dat de Consument een bedenktijd van 14 (veertien) kalenderdagen heeft waarbinnen hij de Overeenkomst mag herroepen (ontbinden). Ontbinding heeft tot gevolg dat, indien nog onaangebroken en onbeschadigd, gekochte Zaken aan Bonusan c.s. geretourneerd moeten worden en/of bestelde diensten (een Bloedwaardencheck of het volgen van de Opleiding) niet langer afgenomen hoeven worden, waarna de Consument (een gedeelte van) zijn geld terugkrijgt. Na het verstrijken van de bedenktermijn geldt het herroepingsrecht niet meer.

3.2          Als de Consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht, dient hij dit binnen de bedenktijd aan Bonusan (Natura Foundation) te melden door het daarvoor op de Website dan wel de NF Website te raadplegen formulier in te vullen en digitaal te verzenden, dan wel dit aan Bonusan (Natura Foundation) op een andere ondubbelzinnige, schriftelijke wijze te melden. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de Consument.

3.3          Bonusan (Natura Foundation) vergoedt alle betalingen van de Consument die betrekking hebben op de Overeenkomst die door de Consument herroepen is, inclusief eventuele door Bonusan (Natura Foundation) in rekening gebrachte verzendkosten.

3.4          In artikelen 14 en 21 van deze Voorwaarden is het herroepingsrecht per te leveren goed en dienst nader uitgewerkt.

Artikel 4:     Privacy

4.1          Bonusan zal persoonsgegevens uitsluitend verwerken in overeenstemming met haar privacybeleid. Dit beleid is in overeenstemming met van toepassing zijnde wet- en regelgeving en is vastgelegd in het privacystatement dat op de Website en NF Website gepubliceerd is.

Artikel 5:     Toepasselijk recht en bevoegde rechter

5.1          Op de Overeenkomst en alle overige rechtsverhoudingen tussen Partijen, van welke aard dan ook, is Nederlands recht van toepassing.

5.2          De bevoegde rechter van de Rechtbank Rotterdam is bij uitsluiting bevoegd om van alle geschillen tussen Partijen kennis te nemen, tenzij dit in strijd is met dwingend recht. Bonusan mag van deze forumkeuze afwijken en de wettelijke bevoegdheidsregels hanteren.

HOOFDSTUK II: VOEDINGSSUPPLEMENTEN, OVERIGE GOEDEREN EN BLOEDWAARDENCHECK

De bepalingen van dit hoofdstuk zijn van toepassing op iedere Overeenkomst op grond waarvan Bonusan Producten levert.

Artikel 6:     Aanbod en totstandkoming van de Overeenkomst

6.1          Alle Aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders vermeld. Bonusan is dus niet gebonden aan een Aanbod. Het Aanbod geldt slechts als een uitnodiging voor Koper om een Bestelling te plaatsen. Ook alle eventueel door Bonusan gepubliceerde of gehanteerde brochures, prijslijsten en dergelijke zijn vrijblijvend.

6.2          Als bij een Aanbod een geldigheidsduur en/of andere specifieke voorwaarden is/zijn vermeld, kan dat Aanbod alleen door Koper worden aanvaard door binnen de daartoe gestelde termijn een Bestelling te plaatsen en/of aan de gestelde voorwaarden te voldoen.

6.3          Opgaven van kleuren, gewichten en inhoud van verpakkingen (bijvoorbeeld het aantal pillen) en eventuele andere omschrijvingen van de Producten op de Website en/of in catalogussen, brochures, promotiemateriaal en/of andere documentatie zijn zo nauwkeurig mogelijk. Bonusan garandeert niet dat de Producten volledig met de gegeven informatie in overeenstemming zijn. Koper kan aan de gegeven informatie geen rechten ontlenen. Minimale afwijkingen geven Koper geen recht op ontbinding van de Overeenkomst en/of schadevergoeding.

6.4          De Overeenkomst komt uitsluitend tot stand op het moment van aanvaarding door Koper van het Aanbod. Aanvaarding van het Aanbod vindt plaats door het plaatsen van een Bestelling en het voldoen aan de gestelde voorwaarden. Bonusan bevestigt direct na het plaatsen van de Bestelling per e-mail de ontvangst van de Bestelling en de totstandkoming van de Overeenkomst. Als Koper een Bloedwaardencheck heeft besteld, ontvangt Koper tevens een e-mail van de Derde (zie ook artikel 9 lid 1 van deze Voorwaarden). In deze e-mail meldt de Derde onder andere wanneer levering van het Lab-pakket zal plaatsvinden, op welke locaties de Consument terecht kan voor de Bloedafname, op welke wijze en waar het afgenomen bloed naar toe moet worden verstuurd voor de Bloedanalyse, alsmede dat de Uitslag uiteindelijk zal worden verstuurd naar de Gezondheidsprofessional.

6.5          Uitsluitend in het geval de Consument de Producten zelf bestelt, is de wet- en regelgeving op het gebied van de consumentenkoop – waaronder het herroepingsrecht zoals verwoord in artikelen 3 en 14 van deze Voorwaarden – op de Overeenkomst van toepassing. Als de Gezondheidsprofessional de Producten ten behoeve van de Consument koopt, kan de Consument aan genoemde wet- en regelgeving geen rechten ontlenen.

Artikel 7:     Prijzen

7.1          De prijs die in een Aanbod vermeld is, is in euro’s, inclusief BTW, verpakkingskosten en heffingen van overheidswege, maar exclusief verzendkosten. De hoogte van de te betalen verzendkosten staat op de Website en het in rekening te brengen bedrag wordt bovendien vóórdat Koper over kan gaan tot betaling, dus tijdens het bestelproces, weergegeven op de Website. Als een Gezondheidsprofessional een Bestelling met een waarde van meer dan € 100,00 (honderd euro) plaatst, worden door Bonusan aan de Gezondheidsprofessional geen verzendkosten in rekening gebracht. Voor Consumenten geldt dat aan een Consument geen verzendkosten in rekening worden gebracht bij een Bestelling met een waarde van € 50,00 (vijftig euro) of meer.

Artikel 8:    Betaling

8.1          Betaling door de Consument vindt gelijktijdig plaats met het afronden van de Bestelling. De Consument kan alleen gebruik maken van iDeal of credit card. Dit houdt in dat de Consument de betaling tijdens het bestelproces direct afhandelt via zijn eigen bank. Eventuele kosten die verbonden zijn aan het gebruik maken van iDeal of credit cards zijn voor rekening van de Consument. Betaling kan alleen plaatsvinden in euro’s en in Zwitserland met Zwitserse Francs.

8.2          Betaling door de Gezondheidsprofessional vindt ofwel gelijktijdig met het afronden van de Bestelling plaats door gebruikmaking van iDeal, ofwel door achteraf, binnen 14 (veertien) dagen na factuurdatum, te betalen. Als de Gezondheidsprofessional kiest voor achteraf betalen, geldt aanvullend het bepaalde in leden 3 t/m 8 van dit artikel. Eventuele kosten die verbonden zijn aan het gebruik maken van iDeal of credit card zijn voor rekening van de Gezondheidsprofessional.

8.3          Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen, vindt betaling plaats in euro’s, door – indien overeengekomen – automatische incasso of door overmaking van het factuurbedrag naar het bankrekeningnummer zoals vermeld op de factuur en op de overigens daarop vermelde wijze. Bezwaren tegen de juistheid van de factuur moeten uiterlijk 8 (acht) dagen na factuurdatum schriftelijk en gemotiveerd bij Bonusan worden ingediend. Wordt binnen genoemde termijn geen bezwaar gemaakt, dan wordt (de juistheid van) de factuur geacht door Gezondheidsprofessional te zijn aanvaard.

8.4          Bonusan is steeds gerechtigd – ook nadat zij een Overeenkomst al geheel of gedeeltelijk heeft uitgevoerd – gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling van de overeengekomen som van de Gezondheidsprofessional te verlangen. Daarnaast is de Gezondheidsprofessional verplicht op eerste verzoek van Bonusan een naar haar oordeel voldoende zekerheid voor betaling te verstrekken voor de nakoming van zijn (verdere) betalingsverplichtingen. Als de Gezondheidsprofessional hier niet binnen de door Bonusan gestelde termijn aan voldoet, raakt hij direct in verzuim. Zolang de gevorderde vooruitbetaling niet is verricht of de gevorderde zekerheid niet is gesteld, is Bonusan niet tot (verdere) uitvoering van de Overeenkomst verplicht.

8.5          Als de Gezondheidsprofessional één of meer facturen niet tijdig voldoet, is de Gezondheidsprofessional van rechtswege in verzuim. Bonusan hoeft de Gezondheidsprofessional daar dus niet voor in gebreke te stellen. Bonusan heeft in dat geval het recht haar verplichtingen uit de Overeenkomst op te schorten dan wel de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden. Daarnaast is Bonusan gerechtigd toekomstige Bestellingen van de Gezondheidsprofessional te weigeren en al geplaatste Bestellingen en tot stand gekomen Overeenkomsten te annuleren respectievelijk te ontbinden. Bonusan heeft tevens het recht, zonder verdere aankondiging of ingebrekestelling, over de periode waarin de Gezondheidsprofessional in verzuim is een rente van 1% per maand over het opeisbare bedrag in rekening te brengen. Als de toepasselijke wettelijke handelsrente hoger is dan dit percentage, dan geldt de wettelijke handelsrente. Verder geldt dat een gedeelte van een maand bij de berekening van de rente voor een hele maand wordt gerekend.

8.6          De vordering van Bonusan tot betaling door de Gezondheidsprofessional is onmiddellijk opeisbaar zodra:

a.     een betalingstermijn is overschreden;

b.     de Gezondheidsprofessional failliet is gegaan of daartoe een verzoek wordt ingediend of surseance van betaling is aangevraagd;

c.     beslag op zaken of vorderingen van de Gezondheidsprofessional wordt gelegd;

d.     de Gezondheidsprofessional (vennootschap) wordt ontbonden of geliquideerd;

e.     de Gezondheidsprofessional (natuurlijk persoon) het verzoek doet te worden toegelaten tot de gerechtelijke schuldsanering, onder curatele wordt gesteld of overlijdt.

8.7          Alle buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten die Bonusan maakt omdat de Gezondheidsprofessional zijn betalingsverplichtingen of andere verplichtingen die de Gezondheidsprofessional op grond van de Overeenkomst en/of deze Voorwaarden heeft niet nakomt, komen voor rekening van de Gezondheidsprofessional.

8.8          Het is de Gezondheidsprofessional niet toegestaan zijn betalingsverplichtingen op te schorten of zijn vorderingen op Bonusan te verrekenen.

Artikel 9:    Uitvoering van de Overeenkomst

9.1          Bonusan heeft steeds het recht de Overeenkomst door Derden te laten uitvoeren. Koper is ervan op de hoogte en stemt ermee in dat in ieder geval de Bloedwaardencheck door een Derde wordt uitgevoerd en dat Bonusan ten aanzien daarvan slechts een faciliterende rol vervult.

Artikel 10:  Levering

10.1       De Zaken worden geleverd op het door Koper opgegeven adres. Afhankelijk van wie de Producten besteld heeft, wordt de Consument dan wel de Gezondheidsprofessional van verzending op de hoogte gebracht.

10.2       Bestellingen worden, nadat betaling is ontvangen, zo snel mogelijk geleverd. Bonusan hanteert een indicatieve leveringstermijn van 2 (twee) werkdagen. De indicatieve leveringstermijn geldt nimmer als fatale termijn. Hierbij geldt dat als de levering vertraging ondervindt, of als een Bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, Koper hiervan uiterlijk binnen 14 (veertien) dagen nadat hij de Bestelling geplaatst heeft bericht ontvangt. Vertragingen zullen aan Koper per e-mail of telefonisch worden gemeld. Koper heeft in dat geval het recht de Overeenkomst kosteloos te ontbinden. Bonusan zal in dat geval het bedrag dat Koper betaald heeft direct terugbetalen.

10.3       Als een Product dat tijdelijk niet op voorraad is door Koper wordt besteld, zal bij bevestiging van de Bestelling door Bonusan worden aangegeven wanneer het Product weer beschikbaar is.

10.4       Bonusan heeft het recht de door haar of namens haar te verrichten leveringen in gedeelten uit te (laten) voeren.

10.5       Het risico voor verlies, diefstal, achteruitgang of beschadiging van de Zaken gaat op Koper over op het moment waarop deze feitelijk aan hem/haar dan wel een door hem aangewezen derde (niet-zijnde de vervoerder) ter beschikking staan.

10.6       Tenzij Partijen anders overeenkomen, vindt verzending van de Zaken plaats op een door Bonusan dan wel door de Derde te bepalen wijze. Bonusan is niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook die verband houdt met verzending van de Zaken.

10.7       Koper behoort ervoor te zorgen dat het opgegeven afleveradres volledig en juist is en dat de Zaken op dat adres feitelijk kunnen worden geleverd. Blijkt levering van de Producten niet mogelijk, dan staat het Bonusan en/of de Derde vrij de desbetreffende Zaken voor risico van Koper:

-       af te leveren op een, naar het oordeel van Bonusan, de Derde en/of hun transporteurs meest geschikte locatie of in de directe omgeving van het door Koper opgegeven afleveradres;

-       mee terug te nemen en op een later moment te leveren; of

-       elders op te slaan en op een later moment te leveren.

Als de desbetreffende Zaken in de twee laatstgenoemde gevallen door Koper niet alsnog binnen 48 (achtenveertig) uur worden opgehaald of de Koper binnen die termijn aan Bonusan te kennen heeft gegeven die Zaken in ontvangst te willen nemen, is Bonusan gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden en wordt de aankoopsom van de desbetreffende Zaak gecrediteerd.

Artikel 11:  Eigendomsvoorbehoud

11.1       Geleverde Zaken blijven eigendom van Bonusan tot het moment dat de Gezondheidsprofessional, als deze ervoor kiest achteraf te betalen middels een factuur, volledig heeft voldaan aan alle verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst en en/of alle vorderingen die voortvloeien uit het niet nakomen van deze Overeenkomst, waaronder de daaruit voortvloeiende schade, rente en kosten.

11.2       Bonusan is gerechtigd Zaken direct terug te (doen) halen van de plaats waar zij zich bevinden, als de Gezondheidsprofessional tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel. De Gezondheidsprofessional zal daaraan alle medewerking verlenen en machtigt Bonusan onherroepelijk alle locaties waar de eigendommen van Bonusan zich bevinden te betreden. Alle kosten verbonden aan het terughalen van de Zaken komen voor rekening van de Gezondheidsprofessional. Bonusan is eveneens gerechtigd eventuele schade aan Zaken op de Gezondheidsprofessional te verhalen of eventuele waardevermindering van Zaken aan de Gezondheidsprofessional in rekening te brengen.

11.3       Gedurende de periode zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel, is het de Gezondheidsprofessional verboden Zaken te vervreemden, te verpanden of anderszins te bezwaren, te verhuren, uit te lenen of op enige andere wijze uit zijn macht te brengen, behoudens in het kader van zijn normale bedrijfsuitoefening, zoals het doorleveren van de Zaken aan de Consument. De Gezondheidsprofessional is verplicht de Zaken met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbaar eigendom van Bonusan te bewaren. Ook is de Gezondheidsprofessional verplicht de Zaken gedurende deze periode voldoende te verzekeren.

11.4       Als derden rechten op door Bonusan onder eigendomsvoorbehoud geleverde Zaken doen gelden of de Gezondheidsprofessional weet dat derden voornemens zijn rechten op deze Zaken te doen gelden, zal de Gezondheidsprofessional Bonusan hiervan direct schriftelijk op de hoogte stellen. De Gezondheidsprofessional is tevens verplicht de beslaglegger of derden er schriftelijk van in kennis te stellen dat betreffende Zaken eigendom van Bonusan zijn en Bonusan een kopie daarvan te verstrekken.

Artikel 12:  Bloedwaardencheck

12.1       De Bloedwaardencheck wordt in opdracht van Bonusan door de Derde uitgevoerd. Bonusan maakt de identiteit van deze derde partij in de e-mail die zij stuurt ter bevestiging van de Bestelling kenbaar. De Derde zorgt onder meer voor:

-   verzending van het Lab-pakket met daarbij alle benodigde informatie over de Bloedwaardencheck;

-   de Bloedafname en de Bloedanalyse; en

-   verzending van de Uitslag via het ingeschakelde medisch laboratorium aan de Gezondheidsprofessional.

Koper ontvangt vóór of bij verzending van het Lab-pakket informatie over beschikbare locaties waar de Consument de Bloedafname kan laten uitvoeren en instructies over of de Consument al dan niet een afspraak moet maken voor de Bloedafname. Ook wordt Koper geïnformeerd over door welk medisch laboratorium de Bloedanalyse zal worden uitgevoerd en is een speciaal voor medische post bedoelde enveloppe bijgevoegd waar het afgenomen bloed in moet worden verzonden. De Gezondheidsprofessional is gehouden alle informatie bij en over de Bloedwaardencheck aan de Consument te verstrekken in het geval hij de Bloedwaardencheck ten behoeve van de Consument heeft besteld.

12.2       De Consument is verplicht zich te legitimeren voorafgaand aan de Bloedafname. Als de Consument zich niet – om welke reden dan ook – kan legitimeren, zal de Bloedafname niet worden uitgevoerd.

12.3       Nadat de Bloedafname heeft plaatsgevonden, zorgt de Consument zelf voor verzending van de buisjes met afgenomen bloed. Het afgenomen bloed moet met behulp van de enveloppe zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel naar het medisch laboratorium worden gestuurd dat vooraf door de Derde is aangewezen, zodat daar de Bloedanalyse kan worden uitgevoerd. Verzending vindt plaats voor rekening en risico van de Consument. Met het versturen van het afgenomen bloed naar het medisch laboratorium geeft de Consument tevens toestemming aan het betreffende medisch laboratorium de Uitslag aan de Gezondheidsprofessional te verstrekken.

12.4       De Bloedanalyse wordt, nadat de buisjes met bloed als bedoeld in lid 3 van dit artikel, door het medisch laboratorium zijn ontvangen, zo spoedig mogelijk uitgevoerd, waarna de Uitslag aan de Gezondheidsprofessional wordt verstrekt. Hiervoor geldt een indicatieve termijn van 2 (twee) tot 10 (tien) werkdagen. De indicatieve termijn geldt nimmer als fatale termijn. Als het uitvoeren van de Bloedanalyse en/of het verstrekken van de Uitslag aan Gezondheidsprofessional vertraging ondervindt, zal de Derde daarover met de Consument communiceren.

12.5       In het geval een Bloedanalyse niet kan worden uitgevoerd vanwege een oorzaak die in de risicosfeer van de Consument valt, bijvoorbeeld omdat de buisjes met bloed door toedoen van de Consument niet door het medisch laboratorium ontvangen zijn of de vereisten voor verzending zoals door Bonusan dan wel de Derde daaraan gesteld niet zijn opgevolgd, heeft de Consument geen recht op gehele of gedeeltelijke ontbinding van de Overeenkomst, vergoeding van eventuele kosten en/of schadevergoeding.

12.6       Koper erkent dat Bonusan de (uitvoering van) de Bloedwaardencheck slechts faciliteert. Dit betekent onder meer dat Bonusan de Uitslag niet ontvangt en dat zij geen (medisch) advies naar aanleiding van de Bloedwaardencheck geeft. Voor vragen over de (uitkomsten van de) Bloedwaardencheck moet de Consument zich daarom in alle gevallen tot de Gezondheidsprofessional wenden.   

Artikel 13:  Inspectie

13.1       Koper is verplicht bij (iedere) levering van de Zaken te onderzoeken of datgene wat Koper besteld heeft ook daadwerkelijk geleverd is, of de juiste aantallen geleverd zijn en of de geleverde Zaken (waaronder begrepen de verpakking) onbeschadigd zijn. 

13.2       Eventuele tekorten, zichtbare gebreken en/of beschadigingen van de geleverde Zaken en/of de verpakking daarvan die bij de levering geconstateerd (kunnen) worden, moet Koper op de leveringsbon, de factuur en/of de vervoersdocumenten (laten) vermelden, of meldt deze – bij gebreke daarvan – binnen 24 uur aan Bonusan, gevolgd door een gedetailleerde, schriftelijke bevestiging van de klacht. Als dergelijke klachten niet tijdig worden gemeld, worden de Zaken geacht in goede staat te zijn ontvangen.

Artikel 14:  Herroepingsrecht Producten

14.1       In geval van Zaken gaat de in artikel 3 lid 1 genoemde bedenktijd in op de dag nadat de Consument, of een vooraf door de Consument aangewezen derde (niet-zijnde de vervoerder):

a.     de Zaken heeft ontvangen; of

b.     de laatste Zaak van de Bestelling heeft ontvangen, als in één Bestelling meerdere Zaken zijn besteld en deze afzonderlijk worden geleverd.

Bonusan heeft het recht een Bestelling te weigeren als deze bestaat uit Zaken die een verschillende levertijd hebben.

14.2       Tijdens de bedenktijd dient Koper zorgvuldig om te gaan met de geleverde Zaken en de verpakking daarvan. De betreffende Zaken mogen uitsluitend uit hun verpakking worden gehaald in de mate die nodig is om de aard en de kenmerken van de Zaken vast te stellen. Koper mag de Zaken slechts hanteren en inspecteren zoals hij dat in een fysiek verkooppunt zou mogen doen.

14.3       Koper is aansprakelijk voor waardevermindering van de geleverde Zaken die het gevolg zijn van een manier van omgaan met de Zaken die verder gaat dan toegestaan als bedoeld in lid 2 van dit artikel.

14.4       De Consument moet de te retourneren Zaken binnen 14 (veertien) dagen na de dag waarop de herroeping op de wijze zoals omschreven in artikel 3 lid 2 gemeld is volgens de instructies van Bonusan – welke zowel bij de Bestelling gevoegd zijn als vermeld staan in de ontvangstbevestiging die Bonusan stuurt wanneer een retourzending door de Consument is aangemeld – naar Bonusan dan wel een door Bonusan aangewezen derde terugsturen. De verzend- of afleveringskosten komen in geval van herroeping voor rekening van de Consument.

14.5       In aanvulling op artikel 3 lid 3 geldt dat de Consument geen recht op ontbinding heeft als de gesealde verpakking of de verzegeling van de Voedingssupplementen en/of Overige Goederen geopend respectievelijk verbroken is/zijn. Stuurt de Consument desondanks Voedingssupplementen en/of Overige Goederen terug waarvan de  seal geopend of de verzegeling verbroken is/zijn, dan ontvangt de Consument het aankoopbedrag corresponderend met de (het) betreffende Voedingssupplementen en/of Overige Goederen niet van Bonusan terug.

14.6       Het herroepingsrecht is niet van toepassing op de levering van het Lab-pakket, gelet op de strenge hygiëne eisen die aan een dergelijk pakket worden gesteld, waardoor het Lab-pakket niet geschikt is om terug te worden gezonden. Onder voorwaarden heeft de Consument wel recht op herroeping voor wat betreft de in het kader van de Bloedwaardencheck te leveren diensten. Als de herroeping (ook) op deze diensten betrekking heeft, dan vergoedt Bonusan, afhankelijk van het stadium waarin de uitvoering van de Bloedwaardecheck zich bevindt:

1.     het gehele aankoopbedrag minus de kosten van het Lab-pakket, als de Consument nog geen afspraak heeft gemaakt voor de Bloedafname;

2.     het aankoopbedrag minus de kosten van het Lab-pakket en de (administratie)kosten die door de Derde voor het maken van de afspraak voor de Bloedafname zijn gemaakt, als de Consument vervolgens beslist niet naar de voor de Bloedafname aangewezen locatie te gaan;

3.     het aankoopbedrag minus de kosten genoemd onder 2, als de Consument na de Bloedafname beslist de bloedbuisjes niet naar het daartoe aangewezen laboratorium op te sturen;

4.     geen restitutie, als de Consument na het opsturen van de bloedbuisjes naar het daartoe aangewezen laboratorium afziet van het ontvangen van de Uitslag.

14.7       Bonusan betaalt het terug te betalen bedrag direct maar uiterlijk binnen 14 (veertien) dagen volgend op de dag waarop de Consument de herroeping heeft gemeld. Bonusan heeft het recht te wachten met terugbetalen tot zij de betreffende Zaken heeft ontvangen en/of het betreffende stadium van herroeping heeft vastgesteld of tot de Consument aantoont dat hij de Zaken heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.

14.8       Eventuele bijkomende kosten die zijn ontstaan doordat de Consument uitdrukkelijk voor een andere wijze van verzending heeft gekozen dan de door Bonusan aangeboden minst kostbare wijze van standaardverzending worden door Bonusan niet vergoed.

14.9       Bonusan heeft het recht retour gezonden Zaken te weigeren of slechts een deel van de van de Consument ontvangen betalingen terug te betalen als de Zaken zich niet in de originele verpakking bevinden, bewerkt zijn, beschadigd zijn en/of als de inhoud van de Zaken niet langer compleet is. Bonusan informeert de Consument daar direct na ontvangst van de Zaken over. Gelet op het bepaalde in artikel 14 lid 6 worden retour gezonden Lab-pakketten altijd geweigerd.

Artikel 15:  Klachten

15.1       Gebreken die ten tijde van de levering niet waarneembaar waren en ook niet tijdens de inspectie als bedoeld in artikel 13 lid 1 van deze Voorwaarden konden blijken en die zich binnen de garantietermijn als genoemd in artikel 16 lid 3 van deze Voorwaarden manifesteren, moeten door Koper binnen 2 (twee) weken na ontdekking van deze gebreken, althans het moment waarop deze redelijkerwijs ontdekt hadden kunnen worden, aan Bonusan kenbaar worden gemaakt. De klacht moet schriftelijk worden ingediend met een nauwkeurige omschrijving van de klacht en het gebrek.

15.2       Het staat ter uitsluitende beoordeling van Bonusan, waarbij zij zich als redelijk handelend leverancier zal gedragen, of het gemelde gebrek terecht is. Koper zal Bonusan desgevraagd alle naar haar oordeel ter zake relevante informatie verstrekken. Van een gebrek is uitsluitend sprake als de betreffende Zaak niet volledig beantwoordt aan de garanties genoemd in artikel 16 lid 3 van deze Voorwaarden.

15.3       Als het voor het onderzoek als bedoeld in lid 2 van dit artikel noodzakelijk is dat de betreffende Zaak door Bonusan fysiek onderzocht moet worden en retourzending dus nodig is, dan draagt Koper in beginsel de kosten voor verzending aan Bonusan. Blijkt de klacht achteraf gegrond te zijn, dan zal Bonusan de door Koper betaalde verzendkosten vergoeden. Het transportrisico is altijd voor Koper. Retourzending vindt plaats op een door Bonusan te bepalen wijze en in de originele verpakking.

15.4       Na verloop van de hiervoor genoemde termijn zullen de Zaken geacht worden in goede staat door Koper te zijn ontvangen. Bovendien vervalt het recht van Koper tot klagen en is Bonusan niet langer gehouden een klacht in behandeling te nemen.

15.5       Iedere aanspraak die Koper op Bonusan heeft en die betrekking heeft op gebreken in de geleverde Zaken, vervalt als:

a.     Koper Bonusan geen of onvoldoende medewerking verleent ter zake een onderzoek naar de gegrondheid van de klachten;

b.     Koper de Zaken niet op de juiste wijze heeft behandeld, gebruikt of bewaard, of deze heeft behandeld, gebruikt of heeft bewaard onder omstandigheden anders dan door Bonusan voorzien, waaronder mede begrepen ieder gebruik in strijd met voorwaarden zoals opgenomen in de bijsluiter of handleiding bij een Zaak.

15.6       Klachten over onvolkomenheden in of eigenschappen van Zaken die zijn vervaardigd uit natuurlijke materialen, als deze onvolkomenheden of eigenschappen inherent zijn aan de aard van de materialen, worden door Bonusan niet geaccepteerd.

15.7       Gebreken in kwaliteit of uitvoering van een afzonderlijk Zaak in een uit meer Zaken bestaande levering, leveren geen grond op voor gehele of gedeeltelijke ontbinding van de Overeenkomst. 

Artikel 16:  Garantie

16.1       Bonusan, althans de Derde, voert de Bloedwaardencheck naar beste inzicht en vermogen en conform de in hun branche geldende normen en wetgeving uit.

16.2       Bonusan werkt voor wat betreft de te leveren Zaken volgens een streng kwaliteitszorgsysteem dat gebaseerd is op FSSC 22000.

16.3       Bonusan garandeert dat de Zaken voldoen aan de in het Aanbod vermelde specificaties, de vereisten die relevante wet- en regelgeving daaraan stelt en staat voorts gedurende de houdbaarheidstermijn voor de kwaliteit van deze Zaken in.

16.4       Als het doel waarvoor Koper de Zaken wil bewerken, verwerken of gebruiken afwijkt van het gebruikelijke doel, garandeert Bonusan alleen dat deze Zaken voor dat andere doel geschikt zijn, als zij dit schriftelijk aan Koper heeft bevestigd.

16.5       Als 1) Koper heeft gereclameerd binnen de termijn als genoemd in artikel 15 lid 1 van deze Voorwaarden, 2) Bonusan heeft geoordeeld dat de klacht terecht is en 3) de garantieperiode als genoemd in lid 3 van dit artikel niet verlopen is, zal Bonusan, naar haar keuze, zorgen voor kosteloze vervanging van de desbetreffende Zaken na terugontvangst van de betreffende gebrekkige Zaak dan wel voor terugbetaling van of een korting op de overeengekomen prijs. Als sprake is van bijkomende schade, gelden ten aanzien daarvan de bepalingen van artikel 17.

16.6       Koper heeft geen recht op garantie bij:

-       onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik c.q. opslag en transport van het geleverde;

-       verwerking, vermenging of bewerking door Koper of een derde van het geleverde;

-       blootstelling van het geleverde aan schadelijke stoffen, vocht, te hoge of te lage temperaturen of andere schade toebrengende omstandigheden.

16.7       Zolang Koper niet aan al zijn verplichtingen voortvloeiend uit de Overeenkomst heeft voldaan, kan hij geen beroep doen op deze garantiebepaling.

Artikel 17:  Aansprakelijkheid

17.1       Onverminderd het bepaalde in artikelen 15 en 16 van deze Voorwaarden, is de aansprakelijkheid van Bonusan voor schade van Koper beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.

17.2       Bonusan is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade (indirecte schade) van Koper. Onder gevolgschade wordt onder meer verstaan: gemaakte kosten en gemiste besparingen. Ook voor schade die het gevolg is van onjuist gebruik van de Zaken, bijvoorbeeld maar niet uitsluitend door in strijd te handelen met de voorwaarden zoals opgenomen onder “Gebruik” op de Website, in de bijsluiter of handleiding bij de Zaken, is Bonusan niet aansprakelijk.

17.3       Koper neemt alle noodzakelijke maatregelen ter voorkoming of beperking van de schade.

17.4       Ondanks de constante zorg en aandacht die Bonusan aan de samenstelling van de Website besteedt, is het mogelijk dat informatie die op de Website wordt gepubliceerd onvolledig en/of onjuist is. Bonusan is niet aansprakelijk voor eventuele schade die daarvan het gevolg is. Hetzelfde geldt voor die gevallen waarin de Website (tijdelijk) niet bereikbaar is wegens een (server)storing.

17.5       Mocht Bonusan aansprakelijk zijn voor schade van Koper, dan is de aansprakelijkheid van Bonusan beperkt tot maximaal driemaal de factuurwaarde van de betreffende Overeenkomst, althans tot dat gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

17.6       De in dit artikel opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid zijn niet van toepassing als Bonusan voor de betreffende schade is verzekerd en uitkering onder de betreffende verzekering plaatsvindt. Als Bonusan een dergelijke verzekering heeft afgesloten, dan is zij niet verplicht rechten onder die verzekering geldend te maken in het geval zij door Koper aansprakelijk wordt gehouden.

17.7       Bonusan is niet aansprakelijk  als de schade is ontstaan als gevolg van:

a.     ondeskundig gebruik, gebruik in strijd met het doel van het geleverde of gebruik in strijd met de door/namens Bonusan verstrekte instructies, adviezen, gebruiksaanwijzingen, bijsluiters, productinformatie e.d. of in strijd met de relevante wetgeving;

b.     ondeskundige bewaring/opslag van de Zaken;

c.     blootstelling van de geleverde Zaken aan schadelijke stoffen, vocht,  te hoge/lage temperaturen en/of andere omstandigheden die deze producten kunnen beschadigen of een negatieve uitwerking kunnen hebben op het gebruik of de werking van die producten;

d.     fouten of onvolledigheden in de door of namens Koper aan Bonusan verstrekte informatie;

e.     Zaken die wettelijk niet toegestane grondstoffen bevatten doordat de relevante wetgeving na levering is gewijzigd, terwijl deze producten conform de door de wetgever bepaalde overgangsperiode nog wel verhandeld mochten worden;

f.      een keuze van Koper die afwijkt van wat Bonusan adviseerde en/of gebruikelijk is;

g.     bewerkingen die door Koper of namens hem aan de geleverde Zaken zijn uitgevoerd of hieraan stoffen zijn toegevoegd;

h.     foutief, onvolledig of anderszins gebrekkig advies van de Gezondheidsprofessional aan de Consument;

i.      een onrechtmatige gedraging door een door Bonusan ingeschakelde hulppersoon;

j.      het gebruik van de Zaken door een derde, anders dan de Consument;

k.     fouten in de verzending en/of het transport van de Zaken, tenzij deze fout(en) aan Bonusan en/of de Derde te wijten zijn;

l.      fouten in de verzending en/of het transport van de buisjes met bloed, als de Consument deze anders dan de door Bonusan dan wel de Derde voorgeschreven wijze heeft verzonden.

17.8       Koper is in de gevallen als opgesomd in lid 7 van dit artikel volledig aansprakelijk voor de hieruit voortvloeiende schade en vrijwaart Bonusan voor eventuele aanspraken van derden.

17.9       Bonusan bedingt alle wettelijke en contractuele verweermiddelen die zij ter afwering van haar eigen aansprakelijkheid ten opzichte van Koper kan inroepen, mede ten behoeve van haar ondergeschikten en de niet ondergeschikten voor wiens gedragingen zij op grond van de wet aansprakelijk is.

17.10     De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te wijten is aan opzet en/of bewuste roekeloosheid van Bonusan of het leidinggevend personeel of als dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen zich hiertegen verzetten. Uitsluitend in deze gevallen zal Bonusan Koper vrijwaren voor eventuele aanspraken van derden.

Artikel 18:  Overmacht

18.1       Van overmacht aan de zijde van Bonusan is sprake als Bonusan verhinderd wordt aan haar verplichtingen uit de Overeenkomst te voldoen als gevolg van omstandigheden die buiten de schuld of risicosfeer van Bonusan zijn ontstaan. Daarvan is onder meer, maar niet uitsluitend, sprake in geval van oorlog/oorlogsgevaar, (dreiging van) terrorisme, burgeroorlog, oproer, revolutie, molest, brand, waterschade, overstroming, overheidsmaatregelen, in- en uitvoerbelemmeringen, werkstaking, bedrijfsbezetting, beperkte transportmogelijkheden als gevolg van weersomstandigheden en verkeersstoring, leveranciers en/of onderaannemers van Bonusan en/of andere door Bonusan ingeschakelde derden die niet of niet tijdig voldoen aan de verplichtingen die zij ten opzichte van Bonusan hebben en storingen in de levering van energie en water in het bedrijf van Bonusan. Tevens wordt onder overmacht verstaan storingen in een (telecommunicatie-)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of het op enig moment niet beschikbaar zijn van de Website.

18.2       Onverminderd de overige rechten van Partijen, zijn Partijen zonder enige ingebrekestelling en zonder enige verplichting tot schadevergoeding gerechtigd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden als behoorlijke nakoming door Bonusan (geheel of gedeeltelijk) tijdelijk of blijvend onmogelijk is, als gevolg van een situatie van overmacht, dan wel de (verdere) uitvoering van de Overeenkomst op te schorten voor de duur van de situatie van overmacht.

Artikel 19:  Intellectuele eigendomsrechten Producten

19.1       Koper erkent uitdrukkelijk dat alle rechten van intellectuele eigendom van teksten, afbeeldingen en tekeningen bij of op de Producten, op de Website en/of in catalogussen, brochures, prijslijsten, promotiemateriaal of andersoortige documenten die door Bonusan worden verstrekt berusten en blijven berusten bij Bonusan, haar toeleverancier(s) of andere rechthebbenden. Hetzelfde geldt voor de in het kader van de Overeenkomst geleverde of vervaardigde Producten zelf en de door Bonusan gedane aanbiedingen en orderbevestigingen.

19.2       Zonder uitdrukkelijk voorafgaande schriftelijke toestemming van Bonusan, haar toeleverancier(s) of andere rechthebbenden is het Koper verboden gebruik te maken, daaronder begrepen het aanbrengen van wijzigingen en het maken van kopieën, van de intellectuele eigendomsrechten zoals beschreven in lid 1 van dit artikel.

19.3       Het is Koper voorts niet toegestaan enige aanduiding van auteursrechten, merken, handelsnamen of andere rechten van intellectuele eigendom uit of van de in lid 1 van dit artikel genoemde zaken, waaronder verpakkingen, bijsluiters en handleidingen, te verwijderen of te wijzigen.

HOOFDSTUK III: OPLEIDINGEN

De bepalingen van dit hoofdstuk zijn van toepassing op iedere Overeenkomst op grond waarvan Bonusan (Natura Foundation) een Opleiding levert.

Artikel 20:  Aanbod en totstandkoming van de Overeenkomst

20.1       Ieder Aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de Opleiding, inclusief wat wel en niet onderdeel uitmaakt van de Opleiding.

20.2       Alle Aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders vermeld. Natura Foundation is dus niet gebonden aan een Aanbod. Het aanbod geldt slechts als een uitnodiging voor Cursist om zich voor een Opleiding in te schrijven. Ook alle eventueel door Natura Foundation gepubliceerde of gehanteerde brochures, prijslijsten en dergelijke zijn vrijblijvend.

20.3       Aanvaarding van het Aanbod door Cursist vindt plaats door zich in te schrijven voor de Opleiding, middels het invullen van alle gegevens op de NF Website en het versturen van het ingevulde digitale formulier. De Overeenkomst komt niet door de enkele aanvaarding van het Aanbod door Cursist tot stand. De Overeenkomst komt pas tot stand nadat Natura Foundation de ontvangst van het ingevulde formulier én de totstandkoming van de Overeenkomst per e-mail aan Cursist heeft bevestigd. Indien Cursist aan bepaalde vereisten dient te voldoen om tot de Opleiding toegelaten te kunnen worden, zal Natura Foundation alleen de ontvangst van het ingevulde formulier bevestigen en Cursist daarbij verzoeken aanvullende informatie te verstrekken. Als Cursist met die aanvullende informatie aantoont aan de gestelde vereisten te voldoen, zal Natura Foundation de totstandkoming van de Overeenkomst alsnog per e-mail bevestigen.

20.4       Natura Foundation behoudt zich het recht voor afwijzend op een inschrijving voor een Opleiding te beslissen, bijvoorbeeld indien het aantal inschrijvingen voor de Opleiding daartoe aanleiding geeft of Cursist niet voldoet aan de eventuele toelatingseisen. Natura Foundation informeert de (kandidaat) Cursist dan binnen 2 tot 5 werkdagen na ontvangst van zijn inschrijfformulier.

20.5       De inschrijving voor een Opleiding is persoonlijk. Zodra de Overeenkomst tot stand is gekomen, kan uitsluitend degene die zich heeft ingeschreven (Consument of Gezondheidsprofessional) of heeft laten inschrijven (personeel van Gezondheidsprofessional) de Opleiding volgen. Het is de Consument en Gezondheidsprofessional niet toegestaan de rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst aan een derde over te dragen, of, in het geval Gezondheidsprofessional zijn personeel heeft ingeschreven, de Opleiding door verschillende personeelsleden (al dan niet afwisselend) te laten volgen.

Artikel 21:  Herroepingsrecht Opleiding

21.1       Ten aanzien van een Opleiding, gaat de in artikel 3 lid 1 genoemde bedenktijd in op de dag dat de Consument (digitaal) heeft bevestigd de diensten (Opleiding) af te willen nemen.

21.2       Natura Foundation vergoedt alle betalingen van de Consument die betrekking hebben op de Overeenkomst die door de Consument herroepen is.

21.3       Natura Foundation betaalt het terug te betalen bedrag direct maar uiterlijk binnen 14 (veertien) dagen volgend op de dag waarop de Consument de herroeping heeft gemeld of stuurt een creditnota indien de Consument nog niet heeft betaald. Natura Foundation heeft het recht te wachten met terugbetalen tot zij het betreffende stadium van herroeping heeft vastgesteld. Indien de Consument Natura Foundation uitdrukkelijk heeft verzocht de Overeenkomst na te komen binnen de herroepingstermijn en vervolgens de Overeenkomst binnen die termijn ontbindt, dan is de Consument Natura Foundation een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de Overeenkomst dat door Natura Foundation is nagekomen op het moment van uitoefening van het herroepingsrecht door de Consument, vergeleken met het bedrag dat de Consument verschuldigd zou zijn bij volledige nakoming van de Overeenkomst.

Artikel 22:  Uitvoering van de Overeenkomst

22.1       Met het aangaan van de Overeenkomst gaan Partijen de verplichting aan zich in te spannen om een zo goed mogelijk resultaat te behalen.

22.2       Indien en voor zover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist, heeft Natura Foundation het recht de Overeenkomst te laten verrichten door Derden.

22.3       Natura Foundation is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat zij is uitgegaan van door de Koper en/of Cursist verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.

Artikel 23:  Prijs en betaling

23.1       Partijen komen de prijzen overeen voor de Opleiding waaraan de Cursist deel zal nemen, zoals vermeld in de Overeenkomst. Indien externe factoren zoals veranderende wet- en regelgeving, zorgen voor een prijsverhoging of een prijsverlaging worden deze verschillen doorberekend aan de Cursist en dient de Cursist deze verschillen te betalen aan Natura Foundation dan wel worden deze verschillen door Natura Foundation vergoed aan de Cursist.

23.2       Het Aanbod vermeldt de prijs met inbegrip van alle bijkomende kosten en belastingen.

23.3       Afhankelijk van de Opleiding kan gekozen worden voor een betaling in 1 (één), 2 (twee) of 3 (drie) termijnen. De keuze voor de verschillende termijnen, inclusief de incassodata, wordt per Opleiding op de NF Website weergegeven. Indien de Cursist kiest voor betaling van het volledige bedrag ineens, dan ontvangt hij/zij daarvoor per e-mail een factuur. Deze factuur dient uiterlijk binnen 14 (veertien) dagen na factuurdatum te zijn voldaan. Als de Cursist kiest voor betaling in termijnen, geeft de rekeninghouder een machtiging voor een automatische incasso. De termijnen worden steeds op de vooraf bekende incassodata geïncasseerd. In geval van een stornering, dient Cursist er zelf zorg voor te dragen dat de betreffende termijn alsnog binnen 5 (vijf) dagen na stornering wordt voldaan.

23.4       Indien de Consument of de Gezondheidsprofessional niet tijdig aan zijn/haar betalingsverplichtingen voldoet (betaling factuur niet binnen de factuurtermijn of gestorneerde incasso niet alsnog binnen de in lid 4 genoemde termijn), verkeert hij/zij door dat enkele feit in verzuim, zonder dat daarvoor een aanmaning of ingebrekestelling is vereist. Natura Foundation zal de Cursist, zolang het verzuim niet is gezuiverd, de toegang tot de Opleiding ontzeggen. Eventuele gevolgen van een dergelijke ontzegging, zoals het niet (meer) kunnen behalen van een certificaat, blijven volledig voor rekening en risico van de Cursist. Natura Foundation is niet aansprakelijk voor schade van de Cursist als gevolg van een ontzegging.

23.5       Als de Gezondheidsprofessional in verzuim verkeert, heeft Natura Foundation het recht, zonder verdere aankondiging of ingebrekestelling, over de periode waarin de Gezondheidsprofessional in verzuim is een rente van 1% per maand over het opeisbare bedrag in rekening te brengen. Als de toepasselijke wettelijke handelsrente hoger is dan dit percentage, dan geldt de wettelijke handelsrente. Verder geldt dat een gedeelte van een maand bij de berekening van de rente voor een hele maand wordt gerekend. Ook heeft Natura Foundation het recht alle buitengerechtelijke incassokosten en gerechtelijke kosten die zij maakt omdat de Gezondheidsprofessional zijn (betalings)verplichtingen op grond van de Overeenkomst en/of deze Voorwaarden niet nakomt, bij de Gezondheidsprofessional in rekening te brengen.

23.6       Als de Consument in verzuim verkeert, heeft Natura Foundation het recht, zonder verdere aankondiging of ingebrekestelling, over de periode waarin de Consument in verzuim is de wettelijke rente over het opeisbare bedrag in rekening te brengen. Daarnaast heeft Natura Foundation het recht om buitengerechtelijke incassokosten conform de Wet Normering Buitengerechtelijke Incassokosten bij Consument in rekening te brengen, als de Consument ten aanzien van zijn betalingsverplichtingen op grond van de Overeenkomst en/of deze Voorwaarden in verzuim verkeert en de Consument niet alsnog, na daartoe door Natura Foundation te zijn aangemaand, binnen een termijn van 14 (veertien) dagen, aan zijn betalingsverplichtingen voldoet. Deze incassokosten bedragen maximaal 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,-; 10% over de daaropvolgende € 2.500,- en 5% over het meerdere, met een minimum van € 40,-.

23.7       Op de overeengekomen tarieven is jaarlijkse indexering van toepassing. Voorts is Natura Foundation gerechtigd tussentijdse prijsstijgingen door te berekenen indien tussen het moment van aanbieding en levering de tarieven ten aanzien van bijvoorbeeld lonen, materialen of huurprijzen zijn gestegen, in welk geval de Cursist het recht heeft om indien dit gebeurt binnen 3 (drie) maanden na aangaan van de Overeenkomst, deze te ontbinden.

23.8       Indien de betaling ten behoeve van een Opleiding geschiedt door derden, blijft de Cursist aansprakelijk voor een tijdige betaling zoals bepaald in dit artikel.

Artikel 24:  Levering

24.1       Alle door Natura Foundation genoemde doorlooptijden zijn naar beste weten vastgesteld op grond van gegevens die bij het aangaan van de Overeenkomst bij haar bekend waren. De doorlooptijden zullen zo veel mogelijk in acht worden genomen, maar zijn niet te beschouwen als een fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Behoudens in geval van opzet of grove schuld aan de zijde van Natura Foundation, geeft overschrijding van de levertijd de cursist geen recht op gehele of gedeeltelijke ontbinding van de Overeenkomst dan wel op vergoeding van enige door de Cursist geleden schade.

24.2       Natura Foundation is nimmer aansprakelijk voor overschrijding van de leveringstijd door vertraagde toelevering van cursusmateriaal door derden.

Artikel 25:  Deelnemers, lessen, onderwijsmateriaal en examens

25.1       De Cursist dient zich in en om de locaties waar de Opleiding plaatsvindt, te houden aan de daar geldende voorschriften.

25.2       Natura Foundation heeft het recht de Cursist die door haar gedrag of anderszins het normale verloop van een bijeenkomst verhindert, van verdere deelneming aan de Opleiding uit te sluiten. Dit laat iedere verplichting tot betaling van de gehele Opleiding onverlet.

25.3       Indien de Cursist verhinderd is voor het bijwonen van een bijeenkomst, dient de Cursist zich zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval vóór aanvang van de bijeenkomst, af te melden bij Natura Foundation. Natura Foundation is niet verplicht bijeenkomsten te herhalen voor een Cursist die verhinderd was deze bij te wonen. De betaling van gemiste bijeenkomsten blijft onverminderd verschuldigd.

25.4       Het inhalen van gemiste lesdagen is in het geval van Opleidingen van maximaal 2 (twee) dagen niet mogelijk, ongeacht de reden van afwezigheid van de Cursist. In het geval de Opleiding ten minste 3 (drie) dagen duurt, kan de Cursist wél lesdagen inhalen, echter uitsluitend als Cursist zonder inhaaldagen de, door de beroepsvereniging vereiste, aanwezigheidsplicht van 80% die voor de Opleiding geldt niet zou halen. Hierbij geldt als restrictie dat de Cursist per Opleiding maximaal 3 (drie) dagen in kan halen. Natura Foundation is in het laatste geval niet aansprakelijk voor schade van de Consument of Gezondheidsprofessional als gevolg van het niet behalen van een certificaat. Per inhaaldag is de Cursist administratiekosten van € 50,- (exclusief BTW) per dag verschuldigd.

25.5       Indien een bijeenkomst vanwege overmacht aan de zijde van Natura Foundation niet door kan gaan, deelt Natura Foundation dit de Cursist zo spoedig mogelijk mede en zal zij de betreffende bijeenkomst zo snel mogelijk opnieuw aanbieden. Natura Foundation vergoedt eventuele door de Cursist vrijwillig gemaakte kosten, zoals maar niet uitsluitend hotelkosten, niet.

25.6       Op nationale feestdagen worden geen bijeenkomsten aangeboden. Indien een bijeenkomst is gepland op een nationale feestdag, wordt deze bijeenkomst geannuleerd.

25.7       Natura Foundation heeft te allen tijde het recht de samenstelling van de groepen, de groepsgrootte, de docent, het opleidingsrooster en/of de cursuslocatie te wijzigen. Wijzigingen worden tijdig aan de Cursist kenbaar gemaakt.

25.8       Indien de docent van het betreffende bijeenkomst afwezig is heeft Natura Foundation het recht de bijeenkomst te annuleren, een andere docent in te zetten of, ter keuze van Natura Foundation, te verplaatsen.

25.9       De Cursist is verplicht het door Natura Foundation voorgeschreven cursusmateriaal te gebruiken bij de uitvoering van de Overeenkomst. 

25.10     Indien Natura Foundation een (onderdeel van een) softwaresysteem (zoals een online platform) ter beschikking stelt aan de Cursist voor de uitvoering van de Overeenkomst door Partijen, verkrijgt de Cursist een gebruiksrecht op dit softwaresysteem zolang als het betreffende softwaresysteem door Natura Foundation gebruikt wordt en online is. Het lesmateriaal zal echter 1 (één) maand na de laatste lesdag worden verwijderd, althans zal de Cursist geen toegang meer hebben tot het lesmateriaal.

25.11     Indien de Cursist een event en/of (web)cursus van maximaal 2 (twee) dagen, in overeenstemming met artikel 26.2, annuleert, heeft de Cursist geen recht op onderwijsmateriaal.

25.12     In het gepubliceerde Aanbod van de Opleiding, waar de Cursist de Overeenkomst voor is aangegaan, is opgenomen of en wanneer een diploma en/of deelnamecertificaat aan de Cursist wordt verstrekt.

25.13     Het verstrekte onderwijsmateriaal is uitsluitend bedoeld voor eigen gebruik.

25.14     Er worden geen duplicaten van onderwijsmateriaal ter beschikking gesteld.

25.15     Natura Foundation behoudt zich het recht voor af te wijken van de in de aankondiging aangegeven volgorde en/of inhoud van het programma van de Opleiding of andere sprekers/docenten in te zetten.

Artikel 26:  Annulering en (tussentijdse) beëindiging van de overeenkomst

26.1       Bij onvoldoende aanmeldingen voor een Opleiding, dit ter beoordeling van Natura Foundation, heeft Natura Foundation het recht een Opleiding en daarmee de (een deel van de) Overeenkomst te annuleren, te verzetten en/of een aanmelding niet te accepteren zonder gehouden te zijn tot vergoeding van schade of kosten. De reeds door de Cursist betaalde bedragen voor de geannuleerde opleidingsonderdelen worden door Natura Foundation aan de Cursist terugbetaald.

26.2       De Cursist heeft, na het verstrijken van de herroepingstermijn als bedoeld in artikel 3 lid 1 maar vóór de (start)datum van de Opleiding, de mogelijkheid de Overeenkomst te beëindigen. In dit geval geldt de volgende annuleringsregeling. U moet betalen:

*onder aftrek van de kosten die Natura Foundation door de annulering eventueel bespaart. Dit geldt uitsluitend als Cursist een Consument is.

26.3       Indien de Cursist zich heeft ingeschreven voor een Opleiding die bestaat uit lesdagen verdeeld over 1  (één) module, heeft de Cursist de mogelijkheid de Overeenkomst na de start van de Opleiding tussentijds te beëindigen. Als de Cursist een Gezondheidsprofessional is, blijft deze in dat geval wel gehouden de overeengekomen prijs voor de Opleiding volledig te voldoen. Is de Cursist een Consument, dan blijft Cursist gehouden tot betaling van de overeengekomen prijs minus de kosten die Natura Foundation door de tussentijdse beëindiging eventueel bespaart.

26.4       Indien de Cursist zich heeft ingeschreven voor een Opleiding die bestaat uit lesdagen verdeeld over meer dan 1 (één) module, heeft de Cursist eveneens het recht de Overeenkomst na de start van de Opleiding tussentijds te beëindigen. Indien de Cursist gedurende een module tussentijds opzegt, geldt het bepaalde in lid 3. De Cursist blijft slechts gehouden tot betaling van de overeengekomen prijs voor de module waarin hij/zij opzegt, niet tot betaling van de overeengekomen prijs voor de daarop volgende modules. Indien de Cursist echter niet uiterlijk 3 (drie) maanden voor de start van de nieuwe module opzegt, blijft de Cursist tevens gehouden tot betaling van de overeengekomen prijs voor de eerstvolgende module.

26.5       Tussentijdse beëindiging van de Overeenkomst door de Cursist leidt in geen geval tot aanspraak op restitutie van (een deel van) de verschuldigde prijs.

26.6       Natura Foundation kan, zonder tot het betalen van enige schadevergoeding of resterend lesgeld gehouden te zijn, de Overeenkomst schriftelijk tussentijds beëindigen:

-       indien de Cursist op eigen initiatief kennelijk niet meer deelneemt aan één of meer opleidingsonderdelen;

-       door de definitieve verwijdering van een Cursist door Natura Foundation uit de groep waar de Cursist in geplaatst is;

-       met wederzijds goedvinden;

-       bij overlijden van de Cursist, zijnde een Consument of Gezondheidsprofessional;

-       indien Natura Foundation door overmacht niet langer in staat is de Opleiding aan te bieden. In dit geval zal Natura Foundation het resterende lesgeld restitueren.

26.7       Volledige of gedeeltelijke restitutie van de prijs van (onderdelen van) een Opleiding is ter uitsluitende beoordeling van Natura Foundation en enkel mogelijk in het geval van een tussentijdse beëindiging van de overeenkomst ten gevolge van ernstige ziekte van de Cursist of eerstegraads familieleden van de Cursist of calamiteit zijdens de Cursist – waarbij geldt dat Natura Foundation een bewijs daarvan kan verlangen in de vorm van een medisch attest of anderszins – en voor zover (onderdelen van) een Opleiding nog niet (zijn) is aangevangen. Uit het medisch attest of anderszins moet blijken van de (medische) omstandigheid waarop de student zich beroept.

Artikel 27:  Klachten

27.1       Klachten over (een onderdeel van) de Opleiding meldt de Cursist direct na ontdekking en indien mogelijk nog tijdens de Opleiding - maar uiterlijk binnen 5 (vijf) werkdagen na afronding van de Opleiding - aan Natura Foundation. Alle gevolgen van het niet tijdig melden zijn voor risico van de Cursist. De volgende werkwijze wordt gehanteerd:

a.     Een binnengekomen klacht wordt in behandeling genomen door de Klantenservice. Iedere klacht wordt vertrouwelijk behandeld.

b.     Indien een klacht niet in behandeling genomen wordt, wordt de indiener van de klacht uiterlijk binnen 2 (twee) weken na ontvangstdatum hiervan op de hoogte gesteld.

c.     Een klacht wordt binnen 2 (twee) weken na ontvangstdatum afgehandeld. Indien de behandeling van de klacht meer tijd vergt, kan deze termijn verlengd worden. De indiener van de klacht wordt hiervan op de hoogte gesteld.

d.     Ontvangen klachten registreert Natura Foundation in haar klachtendossier. Laatstgenoemd dossier wordt gedurende 1 (één) jaar na afhandeling bewaard.

Wanneer de indiener van de klacht niet tevreden is over de afhandeling van de klacht dan is er beroepsmogelijkheid bij een onafhankelijke derde die niet werkzaam is voor Natura Foundation. Deze onafhankelijke derde betreft mw. Mr. L.A. Jansen, werkzaam bij Schep Advocaten te Oud-Beijerland (telefoon: 0186-643030, e-mail: info@schep-advocaten.nl). Deze uitspraak is alleen voor Natura Foundation bindend.

Artikel 28:  Overmacht

28.1       De in artikel 24 bedoelde leveringstermijn wordt verlengd met de periode, gedurende welke Natura Foundation door overmacht verhinderd is aan haar verplichtingen te voldoen. 

28.2       Van overmacht aan de zijde van Natura Foundation is sprake als Natura Foundation verhinderd wordt aan haar verplichtingen uit de Overeenkomst te voldoen als gevolg van omstandigheden die buiten haar schuld of risicosfeer zijn ontstaan. Daarvan is onder meer, maar niet uitsluitend, sprake in geval van oorlog, oorlogsgevaar, (dreiging van) terrorisme, burgeroorlog, oproer, revolutie, molest, brand, waterschade, overstroming, overheidsmaatregelen, werkstaking, werkliedenuitsluiting, bedrijfsbezetting, onvervangbare werknemers, ziekte werknemers, locatieproblemen, weersomstandigheden, verkeersstoring, storing in de levering van energie en leveranciers en/of onderaannemers van Natura Foundation die niet of niet tijdig voldoen aan hun verplichtingen ten opzichte van Natura Foundation. Tevens wordt onder overmacht verstaan storingen in een (telecommunicatie-)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of het op enig moment niet beschikbaar zijn van de NF Website en/of het in artikel 25 lid 10 bedoelde softwaresysteem.

28.3       Indien door overmacht de levering meer dan 3 (drie) maanden wordt vertraagd, is zowel Natura Foundation als de Cursist bevoegd de Overeenkomst schriftelijk te beëindigen, zonder dat hierdoor voor een van de Partijen een recht op schadevergoeding ontstaat. Wel zal de Cursist de kosten voor het deel van de Opleiding dat niet meer plaats zal kunnen vinden gerestitueerd krijgen.

Artikel 29:  Intellectuele eigendomsrechten Opleidingen

29.1       Het auteursrecht en/of elk ander intellectueel eigendomsrecht op het onderwijsmateriaal of enig ander werk voortvloeiend of verband houdende met de Overeenkomst, het volgen van een Opleiding en het doen van een examen, rust bij Natura Foundation, dan wel bij derden. De intellectuele eigendomsrechten rusten nimmer bij de Cursist.

29.2       De Cursist mag het door Natura Foundation vervaardigde, geleverde en/of ter beschikking gestelde onderwijsmateriaal of enig ander werk, alleen voor zichzelf gebruiken. Het is, zonder voorafgaande uitdrukkelijke schriftelijk toestemming van Natura Foundation niet toegestaan om:

-       onderwijsmateriaal of enig ander werk geheel of gedeeltelijk te verveelvoudigen en/of openbaar te maken door middel van druk, fotokopie, microfilm, beeldplaat, magnetische schijf of band, opslag in een voor derden toegankelijk raadpleegsysteem, of op welke andere wijze dan ook, elektronisch, mechanisch of anderszins;

-       onderwijsmateriaal of enig ander werk aan derden af te staan, te verkopen of op enige andere wijze geheel of gedeeltelijk ter beschikking te stellen;

-       geluids- en/of beeldopnames van/tijdens Contactonderwijs en Afstandsonderwijs te maken en te verspreiden.

Artikel 30:  Aansprakelijkheid

30.1       Indien de Cursist door een aan Natura Foundation toe te rekenen tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst schade lijdt, is Natura Foundation met inachtneming van het bepaalde in de volgende leden aansprakelijk voor de schade als bedoeld in artikel 6:96 BW, die hiervan een direct en rechtstreeks gevolg is. De aansprakelijkheid van Natura Foundation is in alle gevallen beperkt tot ten hoogste de factuurwaarde van het gedeelte van de Opleiding, waaruit de aansprakelijkheid voortvloeit.

30.2       Natura Foundation aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade aan (persoonlijke) eigendommen van de Cursist.

30.3       De aansprakelijkheidsregeling zoals vermeld in de vorige leden geldt mede ten aanzien van derden die Natura Foundation voor de uitvoering van de Overeenkomst inschakelt, alsmede ten aanzien van personen voor wie Natura Foundation of een dergelijke derde aansprakelijk is.

30.4       Al het door Natura Foundation ontwikkelde en/of samengestelde onderwijsmateriaal dan wel ander werk, voortvloeiend uit of verband houdend met de uitvoering van de Overeenkomst, is op zorgvuldige wijze, naar beste weten en kunnen samengesteld. Natura Foundation staat niet in voor de juistheid en volledigheid van het onderwijsmateriaal. Natura Foundation aanvaardt dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die het gevolg is van handelingen en/of beslissingen, die gebaseerd zijn op bedoelde materialen en werken.

30.5       Natura Foundation, Bonusan, de docenten en externen die namens Natura Foundation optreden aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die het gevolg is van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op bedoelde aanbevelingen/adviezen. De Cursist wordt met nadruk aangeraden deze aanbevelingen/adviezen niet geïsoleerd te gebruiken maar af te gaan op de eigen professionele kennis en ervaring en de eventueel te gebruiken aanbevelingen te (doen) controleren voordat zij op de praktijksituatie worden toegepast.