Oervoeding gezonder dan gangbare voedingsadviezen

woensdag 6-augustus-2014


Uit recent onderzoek blijkt eens te meer dat oervoeding beter is voor de gezondheid dan voeding gebaseerd op gangbare voedingsnormen. Het is de eerste keer dat het gezondheidseffect ook over een langere termijn werd gemeten.

Zeventig postmenopauzale vrouwen met overgewicht werden twee jaar lang gevolgd. De helft volgde een dieet gebaseerd op oervoeding, bestaande uit mager vlees, vis, eieren, groente, bessen en noten. Verboden terrein waren zuivelproducten en granen, toegevoegd(e) vetten, zout en suiker. Calorieën tellen hoefde niet. De controlegroep volgde de Nordic Nutrition Recommendations. Deze Scandinavische voedingsnormen sturen aan op beperking van vetinname en verhoging van vezels uit graan. Ook de controlegroep mocht vrijelijk eten.

In beide groepen werd een reductie in vetmassa gemeten, waarbij oervoeding na 6 maanden de grootste impact had (-6,5 kg tegenover -2,6 kg). Na 24 maanden was het gewichtsverlies nog steeds groter (-4,6 kg tegenover -2,9 kg). De middelomtrek en hoeveelheid buikvet namen bij oervoeding aanmerkelijk meer af. Ook daalde het triglyceridengehalte in het bloed veel sterker: hoe lager het gehalte, hoe kleiner de kans op hart- en vaatziekten.  Tot slot resulteerde oervoeding in een betere voedingsstatus. Oervoeding bevat minder koolhydraten, heeft een betere verhouding omega-3/omega-6-vetzuren en bevat minder cholesterol dan de gangbare adviezen.

Voor de vrouwen op oervoeding bleek het lastig om de inname van eiwitten structureel op het gewenste niveau te houden. Dit heeft mogelijk het positieve effect van oervoeding op de lange termijn afgezwakt. Wanneer u oervoeding adviseert aan uw cliënt, vertel er dan altijd bij dat voldoende eiwitten essentieel zijn voor een optimaal resultaat!

Bronnen

  1. Mellberg C, Sandberg S, Ryberg M, et al. Long-term effects of a Palaeolithic-type diet in obese postmenopausal  women: a 2-year randomized trial. Eur J Clin Nutr. 2014 Mar;68(3):350-7.
  2. Council, N., Nordic Nutrition Recommendations 2012 - Part 1 2013: Copenhagen.

 

Cookies

Als u verder klikt op onze website, gaat u er ook mee akkoord dat we cookies gebruiken. Daarmee verzamelen we gegevens en volgen we wat bezoekers doen op onze website. Met die informatie verbeteren we onze website en tonen we informatie die aansluit bij wat u interesseert. Als u geen cookies accepteert, kunt u geen video's bekijken of content delen op social media. Meer informatie.

Cookies zelf instellen