Interessante wisselwerking L-carnitine en darmflora

donderdag 26-november-2015

André Frankhuizen

L-Carnitine geeft meer uithoudingsvermogen bij sporters en bij ouderen. Maar hoe zit het dan met die recente berichten over rood vlees, L-carnitine en hartproblemen? Wat voor rood vlees geldt, blijkt niet per definitie op te gaan voor L-carnitinesupplementen.

 

Recent onderzoek bij muizen laat zien dat ze sneller en verder kunnen rennen wanneer ze L-carnitine toegediend krijgen. Het werkingsmechanisme erachter is vergelijkbaar met dat bij de mens: L-carnitine wordt door mitochondriën gebruikt om meer energie te kunnen leveren. Hier wordt in de praktijk al dankbaar gebruik van gemaakt, bijvoorbeeld ter verhoging van sportprestaties en om ouderen te ondersteunen in hun mobiliteit. 

Verontrustende berichten L-carnitine

Goed nieuws, maar waar komen dan die verontrustende berichten over L-carnitine en hartproblemen vandaan? Het zit zo: bepaalde darmbacteriën zetten L-carnitine uit rood vlees om in de schadelijke stof trimethylamine (TMAO). TMAO is vermoedelijk proatherogeen en wordt in verband gebracht met een slechtere prognose bij cardiovasculaire aandoeningen en hartfalen. Het zou kunnen verklaren waarom het eten van veel rood vlees slecht is voor het hart. 

 

Maar dan is L-carnitine suppleren toch geen goed idee? Dat hangt er dus van af hoe je darmflora eruitziet, stellen de onderzoekers in Nature (Koeth et al, 2013). En dat is weer afhankelijk van wat je eet.

Vlees bevordert de groei van slechte bacteriën

“Zelfs wanneer L-carnitine-supplementen genomen worden, maakten veganisten en vegetariërs veel minder TMAO aan dan vleeseters. Ontlastingsmonsters laten duidelijk zien dat de darmflora van vleeseters en vegetariërs totaal anders is. Het regelmatig eten van vlees bevordert  waarschijnlijk de groei van bacteriën die L-carnitine omzetten in TMAO.”

 

De mogelijke oorzaak ligt dus primair bij het eten van vlees, niet bij L-carnitinesuppletie. Eet uw cliënt of sporter veel vlees? Dan is het een goed idee om daarbij veel knoflook te eten. Uit onderzoek bij muizen blijkt namelijk dat de inhoudsstof allicine de slechte darmbacteriën verhindert om TMAO te produceren. Wetenschappers denken dat dit bij mensen hetzelfde werkt, omdat bepaalde cardiovasculaire voordelen van knoflook verklaard kunnen worden met behulp van het TMAO-mechanisme.  

Darmflora beslissend

Het wordt steeds duidelijker dat onze darmflora een beslissende draai geeft aan het gezondheidseffect van de nutriënten in onze voeding. Zo dankt cacao zijn ontstekingsremmende effect aan een bijzondere interactie met de probiotische bacterie bifidum.

 Bronnen

  1. Koeth R.A. et al., Intestinal microbiota metabolism of l-carnitine, a nutrient in red meat, promotes atherosclerosis, Nature Medicine 19, 576–585 (2013).
  2. Seiler S.E. et al., Carnitine Acetyltransferase Mitigates Metabolic Inertia and Muscle Fatigue during Exercise, Cell Metabolism, Volume 22, Issue 1, pp. 65-76, 7 July 2015.
  3. Wei-Kai Wua, b, Suraphan Panyoda, Chi-Tang Hoc, Ching-Hua Kuod, Ming-Shiang Wub, Lee-Yan Sheena, Dietary allicin reduces transformation of L-carnitine to TMAO through impact on gut microbiota, Journal of Functional Foods, Volume 15, May 2015, Pages 408–417.

Cookies

Als u verder klikt op onze website, gaat u er ook mee akkoord dat we cookies gebruiken. Daarmee verzamelen we gegevens en volgen we wat bezoekers doen op onze website. Met die informatie verbeteren we onze website en tonen we informatie die aansluit bij wat u interesseert. Als u geen cookies accepteert, kunt u geen video's bekijken of content delen op social media. Meer informatie.

Cookies zelf instellen