L-Arginine en L-Ornithine

  • Naarmate de leeftijd stijgt, produceert de hypofyse steeds minder groeihormoon. Daardoor wordt de capaciteit om te regenereren (bijvoorbeeld bindweefsel, musculatuur, botweefsel, wondgenezing) steeds minder. Op hetzelfde moment verliest ook het immuunsysteem een belangrijke stimulus om T-lymfocyten te produceren, waardoor de afweerfunctie sterk kan afnemen en na zware inspanning of stress bijvoorbeeld infecties kunnen optreden. Het vrijkomen van extra hoeveelheden groeihormoon kan leiden tot de verbranding van depotvet en de vorming van krachtiger spieren.

    Ornithine blijkt eveneens groeihormoonstimulerend te werken in combinatie met L-arginine.

    De combinatie van L-arginine en L-ornithine wordt vaak toegepast ter bevordering van het lichamelijk herstel na intensieve belasting. Daarbij ondersteunt deze combinatie het lichaamseigen regeneratieproces, zodat het immuunsysteem optimaal blijft functioneren.
    • intensieve (lichamelijke) belasting
    • spierontwikkeling
    • herstel na verwonding of operaties
    • groeihormoondeficiëntie
    • abdominale vetophoping
    • rimpelvorming
    • fysieke vermoeidheid
    • geheugenstoornissen
  • Niet gebruiken tijdens zwangerschap of borstvoeding. Het gebruik van L-arnginine en L-ornithine bij nog niet volgroeide personen wordt afgeraden. Andere contra-indicaties zijn: schizofrenie en psychosen.
  • Eventuele sluimerende Herpes-infecties, kunnen door het gebruik van L-arginine en L-ornithine weer gaan opspelen. Verder kan er een (reversibele) verdikking en verruwing van de huid optreden. In die gevallen moet met het gebruik van deze aminozuren worden gestopt.
  • Interacties met reguliere of natuurgeneesmiddelen zijn mogelijk. Raadpleeg hiervoor een deskundige.
  • Een intensieve kuur bestaat uit dagelijks twee doses van zo’n 1000-3000 mg L-arginine, aangevuld met L-ornithine (circa 20-25% van de hoeveelheid L-arginine). Het verdient de voorkeur deze aminozuren in te nemen met vruchtensap.

    De eerste dosis kort voor een periode van intensieve inspanning, en als die er niet zal zijn, een half uur voor een maaltijd. De andere dosis wordt vlak voor het slapen gaan ingenomen, omdat de eerste fase van de slaap gekenmerkt wordt door een hoge vrijgifte van groeihormoon. Na zes weken gebruik wordt een rustperiode van dezelfde lengte aangeraden, voordat eventueel weer een nieuwe kuur wordt gestart.

  • De synthese van groeihormoon wordt verder nog gestimuleerd door lichaamsbeweging (aeroob) en vasten, en wordt geremd door insuline. Het vermijden van suiker is daarom aan te raden. De hoogste concentraties arginine komen voor in sojabonen, kikkererwten en zonnebloempitten. Om een optimale voorziening van synergistische nutriënten te waarborgen, raden wij naast L-Arginine en L-Ornithine een basissuppletie van een goede multi en vitamine C aan.
    1. Appleton J. Arginine: Clinical potential of a semi-essential amino. Altern Med Rev. 2002 Dec;7(6):512-22.
    2. Boger RH, Ron ES. L-Arginine improves vascular function by overcoming deleterious effects of ADMA, a novel cardiovascular risk factor. Altern Med Rev. 2005 Mar;10(1):14-23.
    3. Cylwik D, Mogielnicki A, Buczko W. L-arginine and cardiovascular system. Pharmacol Rep. 2005 Jan-Feb;57(1):14-22.
    4. Efron DT, Barbul A. Modulation of inflammation and immunity by arginine supplements. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 1998 Nov;1(6):531-8.
    5. Efron D, Barbul A. Role of arginine in immunonutrition. J Gastroenterol. 2000;35 Suppl 12:20-3.
    6. Evoy D. et al. Immunonutrition: the role of arginine. Nutrition. 1998 Jul-Aug;14(7-8):611-7.
    7. Field CJ, Johnson I, Pratt VC. Glutamine and arginine: immunonutrients for improved health. Med Sci Sports Exerc. 2000 Jul;32(7 Suppl):S377-88.
    8. Flynn NE, et al. The metabolic basis of arginine nutrition and pharmacotherapy. Biomed Pharmacother. 2002 Nov;56(9):427-38.
    9. Morris SM Jr. Enzymes of arginine metabolism. J Nutr. 2004 Oct;134(10 Suppl):2743S-2747S; discussion 2765S-2767S.
    10. Preli RB, Klein KP, Herrington DM. Vascular effects of dietary L-arginine supplementation. Atherosclerosis. 2002 May;162(1):1-15.
    11. Tapiero H et al. I. Arginine. Biomed Pharmacother. 2002 Nov;56(9):439-45.
    12. Tenenbaum A, Fisman EZ, Motro M. L-Arginine: rediscovery in progress. Cardiology. 1998 Dec;90(3):153-9.
    13. Tong BC, Barbul A. Cellular and physiological effects of arginine. Mini Rev Med Chem. 2004 Oct;4(8):823-32.
    14. Wilmore D. Enteral and parenteral arginine supplementation to improve medical outcomes in hospitalized patients. J Nutr. 2004 Oct;134(10 Suppl):2863S-2867S; discussion 2895S.
    15. Witte MB, Barbul A. Arginine physiology and its implication for wound healing. Wound Repair Regen. 2003 Nov-Dec;11(6):419-23.
    16. Wu G, Meininger CJ. Arginine nutrition and cardiovascular function. J Nutr. 2000 Nov;130(11):2626-9.

Download volledige monografie

Vul uw gegevens in en ontvang de volledige monografie als pdf-bestand.

Ja, schrijf mij in voor de tweewekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste inzichten over gezondheid, events en webinars.
Ja, ik ga akkoord met de Privacy Statement van Natura Foundation

Cookies

Als u verder klikt op onze website, gaat u er ook mee akkoord dat we cookies gebruiken. Daarmee verzamelen we gegevens en volgen we wat bezoekers doen op onze website. Met die informatie verbeteren we onze website en tonen we informatie die aansluit bij wat u interesseert. Als u geen cookies accepteert, kunt u geen video's bekijken of content delen op social media. Meer informatie.

Cookies zelf instellen