Nieuws

Zondag 19 november 2017

B-vitaminen bij dementie

B-vitaminen zouden wel eens onmisbaar kunnen zijn voor een goede cognitieve gezondheid op latere leeftijd. Nieuw onderzoek met een looptijd van 25 jaar geeft aanwijzingen dat voldoende B-vitaminen mogelijk de kans op dementie bij vijftigers verkleint.

 

Het is al bekend dat B-vitaminen belangrijk zijn voor een goede cognitieve functie. Een tekort aan vitamine B12 kan bijvoorbeeld leiden tot verschillende neurologische gezondheidsklachten, waaronder stemmingswisselingen, depressie, geheugenverlies en dementie.

 

Wat het onderzoek in de American Journal of Clinical Nutrition bijzonder maakt, is dat dit het eerste langlopende onderzoek is naar de relatie tussen inname van B-vitaminen op jongere leeftijd en cognitief prestatievermogen op middelbare leeftijd [1].

 

CARDIA-studie

Voor het onderzoek werden gegevens uit de CARDIA-studie gebruikt. Daarbij werd vooral gekeken naar risicofactoren voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Maar de verzamelde voedingsgegevens werden ook gebruikt om andere interessante verbanden te onderzoeken, bijvoorbeeld tussen de inname van nutriënten en het ontstaan van dementie.

 

De voedingsgegevens besloegen niet alleen wat men at, maar ook wat men suppleerde. Daarbij werd in dit onderzoek vooral gekeken naar niacine (B3), folaat (B11), P5P (B6) en methylcobalamine (B12).

 

Groot en langlopend onderzoek

Aan het begin van het onderzoek waren de deelnemers (n=3136) tussen de 18 en 30 jaar oud. De voedingsgegevens werden afgenomen aan het begin van het onderzoek, na 7 jaar en na 20 jaar. Verbaal geheugen (RAVLT) en psychomotorische snelheid (DSST) werden 25 jaar na aanvang getest. Op dit moment was de gemiddelde leeftijd van de deelnemers ongeveer 50 jaar.

 

Meer niacine (B3) was significant gecorreleerd met een hogere psychomotorische snelheid. Deelnemers in de hoogste 20 procent van B3-inname scoorden 3,92 punten meer op de DSST dan deelnemers in de laagste 20 procent.

 

Meer folaat (B11) was ook significant gecorreleerd met een hogere psychomotorische snelheid. Deelnemers in de hoogste 20 procent scoorden 2,56 punten meer op de DSST dan deelnemers in de laagste 20 procent.

 

Meer vitamine B6 en B12 was allebei significant gecorreleerd met een hogere psychomotorische snelheid wanneer de hoogste 25 procent werd vergeleken met de laagste 25 procent.

 

Er werden bij alle B-vitaminen ook verbeteringen gevonden op verbaal geheugen, maar deze waren minder geprononceerd.

 

Betere cognitieve functie

Op basis van hun onderzoek concluderen de wetenschappers dat een “hogere inname van B-vitaminen tijdens de jonge volwassenheid is geassocieerd met een betere cognitieve functie op middelbare leeftijd, vooral op het gebied van psychomotorische snelheid”. Ook impliceren ze dat B-vitaminen in het vroege leven het risico op bijvoorbeeld dementie kan verlagen.

 

Het is daarbij natuurlijk wel jammer dat men niet naar het volledige B-complex heeft gekeken. B-vitamines werken vaak samen in een complex en zijn voor hun individuele taken sterk van elkaar afhankelijk.

 

Levensstijl en spijsvertering

Stress en gebruik van koffie en alcohol hebben een sterk verhogende invloed op de behoefte aan B-vitaminen. Daar komt nog bij dat onze westerse voeding rijk is aan suikers en geraffineerde koolhydraten, die wel de energie leveren, maar nauwelijks voldoende voedingsstoffen die nodig zijn om deze energie te verwerken. Veel van deze ontbrekende voedingsstoffen zijn de B-vitaminen.

 

Voor een optimale opname van B-vitaminen is het bovendien belangrijk dat er sprake is van een goed verlopend biochemisch omzettingsproces. Inactieve B-vitaminen dienen in het lichaam daarvoor eerst te worden getransformeerd naar de biologisch actieve vorm. Dit geldt onder meer voor vitamine B2, B6, B11 en B12.

 

Zeker wanneer de spijsvertering (nog) niet goed werkt bij je cliënt, is toediening van een hooggedoseerd én actief B-complex dus zeker aan te bevelen.

 

Lees voor meer informatie de monografie Vitamine B-complex Algemeen.

 

Bron

[1] Qin B, Xun P, Jacobs DR Jr, et al. Intake of niacin, folate, vitamin B-6, and vitamin B-12 through young adulthood and cognitive function in midlife: the Coronary Artery Risk Development in Young Adults (CARDIA) study. Am J Clin Nutr. 2017 Aug 2. pii: ajcn157834.