Artikel: Lichaamsbeweging geeft verbetering geheugen en leervermogen bij kinderen

dinsdag 24-september-2013



Uit onderzoek is gebleken dat een goede lichamelijke conditie het geheugen en leervermogen bij kinderen kan verbeteren. Dit blijkt in het bijzonder te gelden bij moeilijkere mentale uitdagingen. Het onderzoek is recent verschenen in het wetenschappelijk tijdschrift PLOS ONE.

Bij het onderzoek waren 48 kinderen betrokken tussen de 9 en 10 jaar oud. Op de eerste dag werd bij hen de lichamelijke conditie gemeten met een maximale zuurstofopnamevermogentest (VO2max). Op basis daarvan konden de kinderen worden ingedeeld in groepen van een ondergemiddelde tot bovengemiddelde conditie. Op dag twee moesten de kinderen topografie uit hun hoofd leren. Daarbij moesten ze op landkaarten verschillende plaatsnamen aan locaties koppelen. Twee leerstrategieën werden gebruikt: leren zónder tussentijdse tests, en leren mét. 

Klik hier op het volledige artikel te lezen. 

Cookies

Als u verder klikt op onze website, gaat u er ook mee akkoord dat we cookies gebruiken. Daarmee verzamelen we gegevens en volgen we wat bezoekers doen op onze website. Met die informatie verbeteren we onze website en tonen we informatie die aansluit bij wat u interesseert. Als u geen cookies accepteert, kunt u geen video's bekijken of content delen op social media. Meer informatie.

Cookies zelf instellen