7 supplementen voor het gehoor

donderdag 10-september-2015

Gehoorverlies neemt al jaren toe onder de bevolking. Dit is onder andere te wijten aan te luide muziek op mp3-spelers, in de auto en bij het uitgaan. Met gezond verstand en gehoorbescherming is veel te voorkomen, maar er zijn zeker ook supplementen die bijdragen aan een goed gehoor.


  1. Visolie
    Een goed gehoor is niet de bekendste toepassing van visolie. Toch blijkt uit onderzoek gepubliceerd in de American Journal of Clinical Nutrition dat omega-3 het risico op gehoorverlies met 14 procent verlaagt. "Voedingsinterventies met meervoudig onverzadigde omega-3-vetzuren kunnen leeftijdsgerelateerd gehoorverlies voorkomen en vertragen”, aldus de onderzoekers. Wanneer men boven de vijftig is, kan consumptie van omega-3 het risico op gehoorverlies zelfs met 42 procent verlagen. 


  2. Foliumzuur
    Uit onderzoek met 728 mannen en vrouwen blijkt dat hogere doseringen foliumzuur leeftijdsgerelateerd gehoorverlies in de lagere frequenties kunnen vertragen. Een andere studie bevestigt dat lage serumniveaus folaat (<11 nmol/L) de kans op mild gehoorverlies juist vergroten. Weer een ander studie laat zien dat mannen boven de zestig het risico op gehoorverlies kunnen verkleinen door meer folaat in te nemen. Folaat mag dus ook in de voeding van de (oudere) man niet ontbreken!


  3. Vitamine B3
    Vitamine B3 kan vooral worden ingezet om de bandbreedte van het gehoor te optimaliseren. Dat blijkt uit een epidemiologische studie onder 1910 Koreanen tussen de 50 en 80 jaar. De onder- en bovengrens van het gehoor bleken een correlatie te vertonen met de zelfgerapporteerde inname van vitamine B3. Daarnaast bleken in deze studie ook vitamine C, vitamine A en vitamine B2 een correlatie te vertonen met een beter gehoor.


  4. Vitamine A
    Uit onderzoek blijkt dat meer bètacaroteen in de voeding helpt vroegtijdig gehoorverlies te voorkomen. Ook blijkt een goede vitamine A-status van belang om het risico op blijvende gehoorschade door oorinfecties op jonge leeftijd te minimaliseren. Tot slot is het belangrijk dat zwangere vrouwen voldoende levensmiddelen met vitamine A gebruiken, omdat vitamine A essentieel is voor de ontwikkeling van het gehoororgaan bij het ongeboren kind. Hoewel er enige angst bestaat bij sommige vrouwen omtrent inname van vitamine A tijdens de zwangerschap, zijn doseringen tot aan 3000 mcg per dag gewoon veilig en moet men zeker niet alle vitamine A mijden.


  5. Magnesium
    Waar is magnesium niet goed voor? Ook voor het gehoor blijkt magnesium gunstig te zijn. In de jaren negentig van de vorige eeuw is al ontdekt dat magnesium heel goed preventief kan worden ingezet ter bescherming tegen permanente lawaaidoofheid. Aan het onderzoek deden 300 militairen mee die gedurende twee maanden tijdens hun training frequent werden blootgesteld aan het geluid van automatisch geweervuur. De ene helft dronk dagelijks een drankje met 167 mg magnesium, de andere helft een placebo. Na afloop van het onderzoek bleek de mate van permanent gehoorverlies ernstiger bij de placebogroep. Uit ander onderzoek blijkt dat magnesium ook bij ouderdomsdoofheid beschermend kan werken, hetgeen de onderzoekers toeschrijven aan het bloedvatverwijdende effect.  


  6. Co-enzym Q10
    Harde geluiden en bepaalde antibiotica beschadigen de trilharen van het binnenoor. Gehoorverlies wordt in beide gevallen veroorzaakt door oxidatieve stress en de aanmaak van reactieve zuurstofdeeltjes (ROS). Als reactie daarop wordt in het oor apoptose (geprogrammeerde celdood) geactiveerd. Wanneer muizen werden behandeld met een antibioticum, ontwikkelden ze gehoorverlies in de hogere frequenties door verlies van trilhaartjes in het binnenoor. Behandeling met een oplossing van co-enzym Q10 vertraagde en stabiliseerde het gehoorverlies. Bij deze groep werd ook geen significant verlies van trilhaartjes gevonden. Uit onderzoek bij mensen blijkt eveneens dat orale inname van Q10 (in combinatie met alfaliponzuur) celdood in het binnenoor beperkt en zo beschermt tegen leeftijdsgerelateerd gehoorverlies.


  7. Antioxidanten
    Antioxidanten zoals N-acetyl-L-cysteïne en vitamines A, C en E het binnenoor kunnen beschermen tegen lawaaidoofheid, zeggen onderzoekers. Ook op leeftijdsgerelateerd gehoorverlies blijken antioxidanten een effect te hebben, maar dan vooral in combinatie met magnesium. De reden dat antioxidanten hier uitkomst bieden is mogelijk vergelijkbaar met het werkingsmechanisme achter Q10: antioxidanten ruimen de reactieve zuurstofdeeltjes (ROS) op die de trilhaartjes in het binnenoor tot apoptose kunnen aanzetten. 


  8. Lichaamsbeweging
    Nummer acht, lichaamsbeweging, is geen supplement natuurlijk, maar ook dát is belangrijk voor het behoud van een goed gehoor. Een hogere BMI en een grotere middelomvang blijken gerelateerd te zijn aan een verhoogd risico op gehoorverlies. Bovendien is een grotere mate van lichamelijke activiteit bij vrouwen geassocieerd met een lager risico op gehooraandoeningen. De onderzoekers concluderen dat twee keer per week sporten al voldoende is om de kans op gehoorverlies significant te verlagen.

Bronnen

  1. Alvarado JC, Fuentes-Santamaría V, Melgar-Rojas P, Valero ML, Gabaldón-Ull MC, Miller JM, Juiz JM, Synergistic effects of free radical scavengers and cochlear vasodilators: a new otoprotective strategy for age-related hearing loss, Am J Otolaryngol. 1994 Jan-Feb;15(1):26-32.
  2. Attias J, Weisz G, Almog S, Shahar A, Wiener M, Joachims Z, Netzer A, Ising H, Rebentisch E, Guenther T, Oral magnesium intake reduces permanent hearing loss induced by noise exposure, BMJ. 2012; 344: d7962.
  3. Chao-Hui Yang, Thomas Schrepfer, and Jochen Schacht, Age-related hearing impairment and the triad of acquired hearing loss, Otolaryngol Head Neck Surg. 2010 Feb; 142(2): 231–236.
  4. Jane Schmitz, et al., Vitamin A supplementation in preschool children and risk of hearing loss as adolescents and young adults in rural Nepal: randomised trial cohort follow-up study, Am J Med. 2013 Dec; 126(12): 10.1016
  5. Josef Shargorodsky, A prospective study of vitamin intake and the risk of hearing loss in men, Proc Natl Acad Sci U S A. 2009 Nov 17; 106(46): 19432–19437.
  6. Sharon G. Curhan, MD, MSc, Roland Eavey, MD, SM, Molin Wang, PhD, Meir Stampfer, MD, DrPH, and Gary C. Curhan, MD, Body Mass Index, Waist Circumference, Physical Activity and Risk of Hearing Loss in Women, Front Cell Neurosci. 2015; 9: 276.
  7. Shinichi Someya, Age-related hearing loss in C57BL/6J mice is mediated by Bak-dependent mitochondrial apoptosis, Genetics

Cookies

Als u verder klikt op onze website, gaat u er ook mee akkoord dat we cookies gebruiken. Daarmee verzamelen we gegevens en volgen we wat bezoekers doen op onze website. Met die informatie verbeteren we onze website en tonen we informatie die aansluit bij wat u interesseert. Als u geen cookies accepteert, kunt u geen video's bekijken of content delen op social media. Meer informatie.

Cookies zelf instellen