De prebiotische effecten van champignons

dinsdag 26-januari-2021

Een dagelijkse portie champignons verbetert de kwaliteit van het microbioom en heeft invloed op de stofwisseling. In China en andere Aziatische landen worden paddenstoelen al eeuwen gewaardeerd om hun nutritionele en medicinale eigenschappen. De ‘gewone’ witte champignon (agaricus bisporus) bevat bijvoorbeeld bètaglucanen (fermenteerbare vezels), mannitol (een suikeralcohol), ergothioneine (een aminozuur), vitamine D2, riboflavine, niacine, pantotheenzuur, koper en selenium.

Verbeteren microbioom met champignons

In een onderzoek van de Pennsylvania State University bleek dat een dagelijkse portie witte champignons bij muizen tot een verbeterd microbioom en metabolisme leidde [1]. Het onderzoek is gepubliceerd in The Journal of Functional Foods.In dit onderzoek werden twee groepen muizen een dagelijkse portie champignons gevoerd (voor mensen zou een vergelijkbare dagelijkse portie ongeveer 85 gram champignons zijn). Een groep muizen had een normale darmflora (NDF), terwijl de andere groep een steriele darm (zonder flora) had.

Champignon beïnvloed bloedsuikerspiegel

De resultaten van het onderzoek lieten zien dat een dagelijkse portie champignons tot diverse veranderingen leidde in het microbioom bij de NDF-muizen (en niet bij de muizen met een steriele darm). Zo werd in het microbioom van de NDF-muizen een toename gezien van prevotella, een bacterie die via fermentatie van mannitol (een suikeralcohol in de champignon) de korteketenvetzuren propionaat en succinaat produceert.Propionaat en succinaat stimuleren via de darm-hersenas de expressie van genen die de gluconeogenese in de darm verhogen. Dit leidt tot een verminderde glucoseproductie in de lever, stabielere bloedsuikerspiegel en verbeterd verzadigingsgevoel. Dit kan het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 verminderen.

Lactobacillen gedijen op champignonconsumptie

Bovendien nam eveneens de hoeveelheid lactobacillen in de darmflora toe. Van deze melkzuurbacteriën is eerder aangetoond dat dit de aantallen antioxidatieve moleculen in de darm vermeerdert. Ook bleek dat de bacteriestammen van NDF-muizen genen bevatten die van belang zijn voor de stofwisseling van purine, pyrimidine, aminozuren en koolhydraten, en de afbraak van glycanen (polysachariden).

Kennis in de praktijk

De onderzoekers concluderen dat de uitkomsten suggereren dat dagelijks champignons eten een simpele manier kan zijn om de kwaliteit van het microbioom en het metabolisme te verbeteren. Of het dan ook het risico op diabetes type 2 in mensen kan verminderen moet verder onderzocht worden. Zo is het belangrijk om de resultaten in humane studies te toetsen, maar het is een veelbelovend resultaat. Ook andere paddenstoelen zijn gunstig voor de darm en het darmmicrobioom [2]. Het is daarom aan te raden een gevarieerd voedingspatroon met voldoende prebiotische vezels uit onder andere paddenstoelen te consumeren.

Lees ook meer over prebiotische vezels en diabetes type 2 in de Natura Foundation prebiotica monografie: https://www.naturafoundation.nl/kenniscentrum/monografie/168/prebiotica

Trek gekregen? Ook als het niet herfstig is is deze paddenstoelensoep overheerlijk: https://www.bonusan.com/nl/nieuws/recept-een-herfstige-paddenstoelensoep

Referenties

[1] Tian, Y., Nichols, R. G., Roy, P., Gui, W., Smith, P. B., Zhang, J., ... & Cantorna, M. T. (2018). Prebiotic effects of white button mushroom (Agaricus bisporus) feeding on succinate and intestinal gluconeogenesis in C57BL/6 mice. Journal of Functional Foods, 45, 223-232. https://doi.org/10.1016/j.jff.2018.04.008

[2]Natura Foundation. Herstel van de darmbarrière met bètaglucanen. 2021. https://www.naturafoundation.nl/kenniscentrum/artikelen/18910/herstel-van-de-darmbarriere-met-betaglucanen

Cookies

Als u verder klikt op onze website, gaat u er ook mee akkoord dat we cookies gebruiken. Daarmee verzamelen we gegevens en volgen we wat bezoekers doen op onze website. Met die informatie verbeteren we onze website en tonen we informatie die aansluit bij wat u interesseert. Als u geen cookies accepteert, kunt u geen video's bekijken of content delen op social media. Meer informatie.

Cookies zelf instellen