Walnoten gunstig voor darm én hersenen

maandag 21-september-2020

Dat walnoten gunstig zijn voor de gezondheid is al vaker uit onderzoek gebleken. Maar ook het darmmicrobioom blijkt er wel raad mee te weten. Walnoten zijn een bron van vezels, antioxidanten en omega-3-vetzuren. Ongeveer 20 procent van de voedingsstoffen uit walnoten wordt niet door het menselijk lichaam verteerd en opgenomen maar komen bij het microbioom terecht.

Walnoten stimuleren de groei van Lactobacillen

Uit onderzoek bij ratten was al gebleken dat de kwantiteit en kwaliteit van het darmmicrobioom veranderde na walnoot-consumptie. Er bleek een significante toename van gunstige darmbacteriën waaronder Lactobacillen [1]. Dit suggereert dat walnoten een prebioticum is, een voedingsmiddel die selectief de aantallen en activiteit van nuttige bacteriën bevorderen. Vervolgens wilden onderzoekers weten of walnoten hetzelfde gunstige effect zouden hebben in mensen.

Walnoten als prebioticum

Voor het humane onderzoek consumeerden 18 gezonde deelnemers drie weken lang een voedingspatroon zonder walnoten en daarna drie weken een voedingspatroon met 42 gram walnoten per dag [2]. Bloed en feces werd aan het begin en einde van beide periodes onderzocht om het effect van walnootconsumptie op het darmmicrobioom, galzuren en stofwisselingsmarkers te onderzoeken.

In de darmen nam de aanwezigheid van onder andere Faecalibacterium, Roseburia en Clostridium toe, allen in staat om het korteketenvetzuur butyraat te produceren. Dit is een gunstige metaboliet voor de gezondheid van de dikke darm omdat het als voedingsbron van de colonocyten dient. Daarnaast resulteerde de consumptie van walnoten in een verlaging van het LDL-cholesterolgehalte [2].

De gunstige effecten van vezels

De prebiotische vezels komen onverteerd in de darm aan en worden door het microbioom gebruikt voedingsbron. Het aantal micro-organismen en de diversiteit kunnen zo toenemen.De korte-ketenvetzuren die worden geproduceerd tijdens de fermentatie worden vervolgens door colonocyten gebruikt als voedingsbron en ondersteunen daarmee de integriteit van de darmwand. Bovendien hebben korte-ketenvetzuren een belangrijke rol in de regulatie van het hongergevoel [3]. Zo kan walnoot-consumptie, ondanks de hoeveelheid calorieën, helpen bij gewichtscontrole.

Vezelrijke voeding tegen welvaartsziekten

Een voedingspatroon rijk aan noten is geassocieerd met een verlaagd risico op welvaartsziekten zoals kanker en hartaandoeningen en een verbeterde gezondheid van de hersenen [4]. Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat een grotere diversiteit aan micro-organismen in de darmen het risico op (welvaarts)ziekten verlaagt [5]. Walnoten voeden selectief het microbioom en ondersteunen daarmee de diversiteit van het microbioom [2].

Kennis in praktijk

Voedingsstoffen uit walnoten hebben een positieve interactie met het microbioom en een positief effect op de gezondheid. Dit komt doordat walnoten energie leveren aan de gunstige microbiota. Bovendien worden er bij de fermentatie van walnoten belangrijke metabolieten geproduceerd die de gezondheid ondersteunen. Een voedingspatroon rijk aan walnoten heeft dus een gunstig effect op de (darm)gezondheid.

Referenties

1. Byerley LO, Samuelson D, Blanchard E, Luo M, Lorenzen BN, Banks S, e.a. Changes in the gut microbial communities following addition of walnuts to the diet. J Nutr Biochem. 1 oktober 2017;48:94–102.

2. Holscher HD, Guetterman HM, Swanson KS, An R, Matthan NR, Lichtenstein AH, e.a. Walnut Consumption Alters the Gastrointestinal Microbiota, Microbially Derived Secondary Bile Acids, and Health Markers in Healthy Adults: A Randomized Controlled Trial. J Nutr. 1 juni 2018;148(6):861–7.

3. Natura Foundation. Prebiotica [Internet]. Prebiotica. 2021 [geciteerd 4 mei 2021]. Beschikbaar op: https://www.naturafoundation.nl/kenniscentrum/monografie/168/prebiotica

4. Bao Y, Han J, Hu FB, Giovannucci EL, Stampfer MJ, Willett WC, e.a. Association of Nut Consumption with Total and Cause-Specific Mortality. N Engl J Med. 21 november 2013;369(21):2001–11.

5. Hills RD, Pontefract BA, Mishcon HR, Black CA, Sutton SC, Theberge CR. Gut Microbiome: Profound Implications for Diet and Disease. Nutrients. 16 juli 2019;11(7).

Cookies

Als u verder klikt op onze website, gaat u er ook mee akkoord dat we cookies gebruiken. Daarmee verzamelen we gegevens en volgen we wat bezoekers doen op onze website. Met die informatie verbeteren we onze website en tonen we informatie die aansluit bij wat u interesseert. Als u geen cookies accepteert, kunt u geen video's bekijken of content delen op social media. Meer informatie.

Cookies zelf instellen